Akár több ezer euróba is kerülhet, ha valaki felveszi az eredetileg Olaszország, és a Vatikán előhívójával (+39) kezdődő hívást. Az ún. „wangiri” típusú csalás lényege, hogy a hívást a csalók gyorsan megszakítják. Az áldozat telefonján nem fogadott hívásként jelenik meg az ismeretlen külföldi szám.
A bűnözők célja az, hogy a kíváncsi vagy figyelmetlen emberek visszahívják ezeket a számokat, amelynek költségeit az áldozat állja – gyakran extrém mértékben.
Ha visszahívjuk a számot, a csalók általában trükköket alkalmaznak: például kicsengő hangot játszanak be, miközben a vonalat már fogadták, így minden másodperc drága percdíjak alapján kerül kiszámlázásra - írja a Világgazdaság. Bizonyos esetekben a vonal megszakítása sem lehetséges az áldozat részéről.
Fontos kiemelni, hogy a nem fogadott hívások, illetve a beérkező SMS-ek önmagukban nem jelentenek anyagi kárt, ha nem kezdeményezünk visszahívást. Probléma kizárólag akkor merülhet fel, ha visszahívjuk a gyanús számot.
A telefonos csalók ellen az Egyesült Királyság legnagyobb mobilszolgáltatója egy érdekes módszert talált ki, amelynek lényege, hogy a csalók telefonszámainak szimpla letiltása helyett egy mesterséges intelligencia által alakított, hamis nagymamával köti őket össze a telefonon, hogy "ipari mennyiségben" rabolják az idejüket.
Ahogy az Origo beszámolt róla,
a „dAIsy” névre keresztelt mesterséges intelligencia egy olyan végtelenül ráérő idős nagyit alakít, aki különösen szeret a kötésről és a macskájáról beszélni, a banki adatait pedig a legtürelmesebb telefonos csaló sem szedi ki belőle, mert nincsenek.
A szolgáltató elmondása szerint a Daisy több generatív mesterséges intelligenciás modellt is használ a háttérben, hogy értelmezze a telefonos csalók szavait, elkészítse az azokra adott reakciót, és persze kellően meggyőző szintetikusan hangon válaszoljon rájuk.
Arról is hírt adtunk, hogy az OTP Bank pedig egy olyan új fejlesztést vezetett be nemrégiben, amelyekkel a telefonos csalási kísérleteket az ügyfelek még könnyebben kiszűrhetik. Lényege, hogy az OTP MobilBankba belépve, a hívás közben a Profil menüpontra (a saját nevük melletti ikonra) kattintva meg lehet nézni, hogy valóban a hitelintézet munkatársával beszélnek-e.
Az új funkcióval a banki hívás időpontja, a hívószám, valamint az ügyfélszolgálati azonosító is ellenőrizhető. Az applikáció a július 22. után indított hívásokat listázza, így akár a nem fogadott hívások adatai is azonosíthatók.