Új megoldással jelentkezett a bolti tolvajok elleni védekezésben az amerikai Walmart, mely egyben a világ legnagyobb kiskereskedelmi boltlánca. A lopások megelőzése érdekében eddig is zárható vitrinben tartott több kisebb méretű, de értékes, a tolvajok célpontjává válható terméket, mint például az okostelefonokat, vagy a drágább szépségápolási, tisztálkodási termékeket, illetve gyógyászati készítményeket. Most viszont a cég digitális zárakkal látná el ezeket a tárolószekrényeket, a zárat pedig a vásárlóknak mobiltelefonjuk segítségével kellene feloldaniuk.
A Bloomberg beszámolója szerint a technológiát egyelőre kísérleti jelleggel, néhány száz üzletében vezette be az áruházlánc az Egyesült Államokban, legnagyobb piacán, ahol több mint 4.000 boltot üzemeltet (a nemzetközi hálózattal együtt több mint 10.000 Walmart-áruház működik a világ több mint 20 országában). Egyelőre a dolgozók tesztelik, azaz
ha egy vevő egy ilyen zárral ellátott tárolóból szeretne kosárába tenni egy terméket, ugyanúgy szükség van egy alkalmazottra, aki a tárolóhoz siet, és kinyitja azt, igaz, már kulcsok nélkül.
A vállalat azonban azt tervezi, hogy a megoldást kiterjeszti a Walmart+ törzsvásárlói programjának tagjaira, így ők feltehetően majd az applikáció használatával tudják nyitni a szekrényeket. A Quartz szerint a Walmart célja az, hogy mentesítsék a munkavállalóikat attól, hogy a vitrinek nyitásával töltsék munkaidejüket más feladatok végzése helyett.
Ugyanakkor a megoldás több kérdést felvet, például azt, hogy amennyiben a vásárlók is nyithatják majd a szekrényeket, milyen arányban élnek majd vissza azzal, illetve mi történik akkor, ha a digitális zár elromlik, és az alkalmazott sem tudja azt a dolgozónak kinyitni, aki így termék – és valószínűleg elégedettség – nélkül távozik. Mivel a vállalat egyelőre a dolgozók körében teszteli a megoldást, nincsenek információik arról, hogyan fogadják majd azt a vásárlók, és mi lesz azokkal, akik nem telepítik a cég alkalmazását.
Az is kérdés, hogyan tudja majd a vállalat elősegíteni eredeti céljának elérését, azaz azt, hogy mérséklődjön a bolti lopások száma. Míg az előző kérdésekre a vállalat nyilatkozó munkatársai felhatalmazás híján nem adhattak választ, utóbbira a cég jelezte, hogy több térfigyelő kamera telepítésével és biztonsági őrök felvételével kívánják megelőzni a visszaéléseket.
A bolti lopások száma aggasztó tendenciát mutat az Egyesült Államokban is.
A kereskedők változatos módszerekkel próbálják megelőzni azokat. Legutóbb például a Target bejelentette, hogy korlátozza az önkiszolgáló kasszáknál kifizethető termékek mennyiségét. A Walmart digitális zárai kapcsán azonban a Target megerősítette, hogy az intézkedés célja részben a bolti lopások visszaszorítását célozza. Miként megírtuk, nemrég egyébként a Walmart is korlátozásokat vezetett be az önkiszolgáló kasszáknál.