Bejelentette harmadik, organikus élelmiszerek fenntartható tengeri szállítására szánt vitorlását a Grain de Sail. A 2013-ban alapított vállalat tervei szerint a Grain de Sail III nevet kapó modern vitorlás 2027-ben indulhat első útjára – számol be arról a gCaptain.
A kakaóval foglalkozó vállalat úgy kívánja jelenlétét erősíteni Európában és az Egyesült Államokban, hogy fenntartható termesztésből származó mezőgazdasági terményeit klímakímélő tengeri áruszállítással juttatja célba, a szállítási szolgáltatást akár más cégek számára is biztosítva. Ehhez kellenek a modern, a legkorszerűbb navigációs technikákkal felszerelt vitorlások.
A vállalat első, 24 méter hosszú, elsősorban demonstrációs célokkal készült hajója 2020 novembere óta közlekedik. A Grain de Sail II már nagyobb, 52 méter hosszú, 350 tonna szállítási kapacitással rendelkezik. Első útját idén márciusban tette meg, Franciaországból New Yorkba hajóztak vele.
A legújabb, harmadik hajót kifejezetten szemes termények szállítására tervezték. 2.800 tonnás , illetv 200 TEU-s kapacitásával a vállalat szintet léphet szállítási képességit illetően, miközben szolgáltatását karbonkibocsátás nélkül tudja kínálni.
A hajónak kb. 13 napra lesz majd szüksége ahhoz, hogy átkeljen az Atlanti-óceánon.
A tengeri áruszállítás dekarbonizációja az egyik legnagyobb kihívás, amivel meg kell birkózni a vállalatoknak a klímaváltozás hatásainak mérséklése érdekében. Ezért egyre több cég fordul régi technológiák új változataihoz, és alkalmaz például komplex vitorlás rendszereket kísérleti hajóinak meghajtásához. Ahogy az Origo megírta, 2022-ben Kínában átadták a világ első, részben vitorlával hajtott szupertankerét. A 40 méter magas vitorlák 1200 négyzetméteres felülettel rendelkeznek, és egyetlen gombnyomással vezérelhetők. Idén szeptemberben pedig arról számoltunk be, hogy megkezdte első transzatlantiútját a 81 méteres Anemos, a világ legnagyobb teherszállító vitorlása. A hajó a franciaországi Concarneau kikötőjéből indult, és New Yorkba érkezik majd, a tervek szerint szeptember 3-án.
A vitorlásokkal végzett kereskedelmi áruszállítás ugyanakkor jelenleg még jóval drágább, mint a hagyományos szállítási láncokkal megvalósított tengeri fuvarozás. Ráadásul egyáltalán nem veszélytelen: idén márciusban két tengerész halt meg, amikor a De Gallant nevű áruszállító vitorlásuk elsüllyedt egy viharban a Bahamákon. A hajó a katasztrófa előtt néhány nappal indult Kolumbiából, kávét, kakaót és cukornádat vitt volna Európába.