Senki nem sérült meg a július 16-i robbanásban Északkelet-Kínában, Dalian közelében, azonban a két felrobbant nyersolajvezeték jelentős környezeti kárt okozott. Kína legészakibb kikötővárosának közvetlen közelében a két vezetékből a tengerbe folyik a nyersanyag, még ha nagyságrendekkel kisebb mennyiségben is, mint a BP-katasztrófánál a Mexikói-öbölben áprilistól mostanáig. A kínai hatóságok rövid időn belül megkezdték a tisztító munkálatokat, hogy a mintegy ötven négyzetkilométer nagyságú olajfoltot eltüntessék.
Egyre növekvő fekete folt a Sárga-tengeren
Az eltérő információk miatt a kiömlött olaj pontos mennyisége még szerdán (július 21.) sem volt teljesen tisztázott, de a Kínai Központi Televízió 1500 tonnáról számolt be. Ez nagyjából 400 ezer gallonnak felel meg, így a BP mexikói-öbölbeli 100-200 millió gallonjához képest kis mennyiségnek számít, mégis óriási károkat okozhat.
Hogy távol tartsák a szivárgást a tengerpartoktól, a hatóságok kilenc kilométer hosszú bójasort feszítettek ki az eddig Kína egyik legélhetőbb városaként számon tartott Dalian partjai mentén. Miután azonban az olajfolt mérete a duplájára nőtt, szerdán teljesen lezárták a part menti strandokat.
Tűzoltók mentik kőolajjal borított kollégájukat Dalianban (a Greenpeace fotója)
Az olaj július 16-án késő este kezdett el a tengerbe szivárogni, amikor egy nyersolajat szállító vezeték először kigyulladt - egyelőre tisztázatlan okokból -, majd felrobbant. Emiatt következett be az újabb robbanás a kikötőhöz közeli másik vezetéken. Az első vezetékkel egy libériai tankerhajóról pumpálták volna át az olajat a daliani Xingang kikötőben lévő tartályba.
Évtizedes károkat is okozhatott a szivárgás
A helyi médiában több, a környék olajfekete vizéről és további, a tenger belseje felé úszó homályos, barnás foltokról készült felvétel jelent meg. A Greenpeace kínai szervezete sokkoló fotókat közölt az olajjal küzdő tűzoltókról - közülük egy életét vesztette a munkálatok során -, és arra hívja fel a figyelmet, hogy a káros következmények biztos, hogy hosszú távon is érezhetők lesznek.
Szakértők szerint akár tíz évbe is beletelhet, amíg a terület teljesen - ha egyáltalán valaha - kiheveri a keletkezett környezeti kárt. Mivel lehetetlen tökéletesen eltakarítani, az olaj egy része egészen biztosan lebomlik és szétoszlik majd a vízben, így még sok évig hatással lehet a tengeri élővilág és a vízimadarak életére.
A halászok attól tartanak, hogy most újabb komoly veszélybe kerül az elmúlt években kialakult "túlhalászat" következtében már amúgy is egyre nehezebb megélhetésük, de a turizmus is egészen biztosan megszenvedi majd a szennyezés hatásait.
Azt ígérik, öt nap alatt kitakarítanak
Dalianból és a közeli településekről összesen több mint kétezer tűzoltót vezényeltek a helyszínre, akik a jelentések szerint mindössze 15 óra leforgása alatt nagyjából eloltották a lángokat. A kiszivárgott olaj ellen - ahogy a Mexikói-öböl környékén, úgy a Sárga-tengeren is - bevetik azt a vegyszert, amelynek permetezésével eloszlathatják ugyan az olajat, de amelynek későbbi káros hatásait környezetvédők szerint még korántsem vizsgálták eleget.
A teljes folyamatot eleinte mindössze egyhetesre tervezték, de az elmúlt napok esőzései jelentősen megnehezítették a munkálatokat, melyek így valószínűleg mégsem fejeződhetnek be a hét vége előtt. A robbanásokban senki nem sérült meg, de az ország legnagyobb olajcége, a China National Petroleum Corporation azonnal lezárta az állomást, és leányvállalata, a PetroChina is csökkentette a közeli olajfinomító termelését.
Először egy huszonnégy tisztítóhajóból álló flottillát, nemrég pedig még nyolcszáz halászhajót is bevetettek a nyersolajfolt eltávolítására. Az első jelentések még 50 négyzetkilométernyi szennyezett területről szóltak, az olajfolt azonban rövid időn belül több mint a kétszeresére nőtt.
A szivárgást a legújabb hírek szerint teljesen megszüntették, de még így is nagy kihívás begyűjteni a már tengerbe ömlött nyersolajat.
"Elsődleges prioritásunk, hogy az elkövetkezendő öt napon belül begyűjtsük a kiömlött olajat, hogy megakadályozhassuk a nemzetközi vizek szennyeződését" - nyilatkozta Dalian polgármester-helyettese, Dai Julin a Xinhua kínai hírportálnak kedden.
Előre látták a bajt? Egy éve figyelmeztették a céget
A vezetékek tulajdonosát már egy évvel ezelőtt figyelmeztették a veszélyre - tudósít a kínai olajkatasztrófáról a South China Morning Post című napilap internetes verziója.
A PetroChináról még 2009 áprilisában készült egy, a környezeti károkat felmérő tanulmány. A dokumentum szerzői figyelmeztették az olajcéget, hogy a daliani állomáson igen nagy a tűz-, illetve robbanásveszély, főként a szivárgások és a nem megfelelő szellőztetőrendszer miatt, de kockázatos az is, hogy a Szaúd-Arábiából származó olaj magas kéntartalmú.
A robbanás konkrét okainak kiderítésére még folyik a nyomozás, a későbbiekben a lLibériában bejegyzett olajhajó tulajdonosát, a daliani kikötő üzemeltetőjét, illetve a PetroChinát vonhatják felelősségre.