Az üzemanyag a whiskykészítés két fő melléktermékéből, a réz szeszfőzőkben visszamaradó, "pot ale"-nek nevezett folyadékból és száraz malátatörkölyből állítható elő - állítják az edinburghi Napier Egyetem kutatói, akik már szabadalmi kérelmet is benyújtottak az új eljárásra.
A kutatók szerint a bioüzemanyag legegyszerűbben úgy használható, hogy 5-10 százalékos mértékben keverik benzinnel vagy dízelolajjal. Ebben a formában bármilyen hagyományos autónál alkalmazható mindenfajta beavatkozás nélkül.
Üzemanyagot lehet spórolni az újrahasznosítással (szeszfőzde Skóciában)
"Öt-tíz százalékkal kevesebb hagyományos üzemanyag egy-egy tankolásnál már markáns különbségnek számít" - hangsúlyozta Martin Tangney, az egyetem bioüzemanyagokkal foglalkozó kutatóközpontjának vezetője.
A whiskyfőzés során mindkét fajta melléktermékből óriási mennyiség keletkezik Skóciában, így Tangney szerint az új üzemanyag elterjedése esetén a whiskyfőző üzemek jelentős pluszbevételre számíthatnak. Ezzel szemben kétéves kutatása átszámítva mindössze 88 millió forintba került.
A kutatás vezetője szerint az új eljárás környezetvédelmi szempontból is igen előnyös, hiszen olyan biomasszát használ fel, amelyet már előállítottak.
Egyetért ezzel Richard Dixon, a Természetvédelmi Világalap (WWF) skóciai szervezetének igazgatója is, aki hangsúlyozta: szemben más bioüzemanyagokkal, ez az anyag anélkül állítható elő, hogy "masszív környezeti károsodást okozna az erdőkben és az élővilágban". "A whisky-meghajtású autók segíthetnek Skóciának elkerülni az erdőpusztító bioüzemanyagok igénybe vételét" - fogalmazott.