Tizenkilenc hónapos útjának utolsó előtt napján termelte a legtöbb energiát a világ legnagyobb napelem-meghajtású hajója. A Turanor SolarPower összesen 537 négyzetméter felületű napelemének napi energiahozama 661 kilowattóra volt május 3-án. A hajó negyedikén délben kötött ki Monacóban. A négy Guinness-világrekordot megdöntő utazás megünneplése azóta is tart. A hétvége legnagyobb attrakciója az a koncert és lézershow volt, amelyet a Turanor akkumulátorai láttak el elektromos árammal.
A PlanetSolar Calvi kikötőjében
Jelenleg ez az egyetlen napelemes hajó, amely ilyen hosszú utat tett meg. A legendás Tolkien-regényekből ismerős tünde nyelven "A nap erejének" keresztelt hajó több mint másfél évvel ezelőtt a monacói kikötőből indult útnak. A tizenkilenc hónap alatt lebonyolított földkerülés nem észbontó sebességre utal, viszont az is tény, hogy a járművet és a napenergiát népszerűsítő csapat hat kontinensen kötött ki, idén márciusban pedig szomáliai kalózok is az útjába akadtak az Adeni-öbölben.
A hajó utazósebessége 7,5 csomó, azaz 13-14 km/óra, de kis időre fel tud gyorsulni a 14 csomós (26 km/órás) maximális sebességre is. A tisztán napenergiás elektromos hajtás érdekében a tervezők feláldozták a felső fedélzetet, sőt a hajó oldalfalán túlnyúlva is szereltek fel napelemeket. A tömegcsökkentés érdekében a 31 méter hosszú hajótestet szénszálból gyártották.
A katamarán fedélzete
A hajó megépítésének ötlete Raphael Domjan svájci elektromérnöktől származik, aki 2004 tavaszán vetette fel a kizárólag napelemhajtású jármű ötletét. Megépítését egy német nagyvállalkozó, Immo Ströher nagyvállalkozó finanszírozta, akivel Domjan 2008-ban társult. A napelemeket a vegyipari nagyvállalat, a DuPont szállította, szintén a cég gyártmánya az a speciális fólia, amellyel az időjárás viszontagságaitól óvták a berendezéseket. Az 584 napos út során nem volt különösebb probléma a meghajtással, csak a tartósan felhős időben lemerülő akkuk okoztak néha gondokat.
Hétfőn a Turanor áthajózik Marseille-be egy napenergia-konferencia tiszteletére, viszont a jármű további sorsa még bizonytalan. A gyártó és üzemeltető cég vagy eladná vagy bérbe adná kutatási vagy kereskedelmi célra - mondta Ströher a Wired magazinnak. "Minden ötletre nyitottak vagyunk, akár környezetbarát luxusjachtként vagy a világ legnagyobb mozgó, napelemes akkumulátoraként is használható a jármű" - tette hozzá.
Akik szerényebb körülmények között akarják kipróbálni (vagy élőben megnézni) a napelemes hajóüzemeltetést, azoknak a hollandiai Dong Energy hajóverseny ajánlható júliusban. A résztvevőknek a Turanornál kisebb napelemes hajókkal kell megtenniük 220 kilométert a frízföldi csatornákon hat nap alatt. A versenyt elsősorban műszakis egyetemi hallgatóknak hirdették meg, de fontos a bemutatott megoldások kereskedelmi hasznosíthatósága is.