Jelenleg Bécs a világ legokosabb városa az amerikai Co.EXIST magazin tízes toplistája szerint, amely négy szempont szerint rangsorolta a világ nagyvárosait: mennyire innovatív a városfejlesztés, hogyan kívánják csökkenteni a környezeti terhelést, milyen a városiak életminősége, és mennyire segítik infokommunikációs eszközökkel a közigazgatás hatékonyságának növelését (e-önkormányzat).
Ugyanezen a listán második Toronto (Kanadát mint országot is példaértékű hozzáállás jellemzi). A harmadik Párizs, amely számos zöld újítással teszi élhetőbbé a nagyvárosi hétköznapokat, például a kerékpár- és elektromosautó-kölcsönzővel, elkülönített buszsávokkal, parkosítással. New York csak a negyedik helyet szerezte meg. Hiába ötvözi ugyanis az innovatív, környezettudatos szemléletet lenyűgöző technológiai megoldásokkal, a lakói számára nyújtott életminőségen van még mit javítani.
Villanyautó-töltő a bécsi Mariahilferstrassén
És Budapest hol áll? A városok zöme egyetért az "okosítási" trenddel: azaz legyen okos a gazdaság, a környezetfenntartás, a közigazgatás, az épületállomány, a közlekedés és persze a lakosság. Boyd Cohen amerikai klímakutató modelljében ezek a szektorok egyenlő fontossággal esnek latba az okos város meghatározásakor. A megvalósítás három lépésben történhet. Vancouver azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ra a világ legzöldebb városa lesz. Ezért a polgármester a közösségi média segítségével több mint harmincezer lakost kért fel arra, hogy vitassák meg az elképzeléseket - a közösségi párbeszéd az első lépés.
A második a konkrét feladat meghatározása, az indikátorok kiválasztása. Vegyük például a közlekedést: a város lehetőségeit össze kell egyeztetni a lakosok elvárásaival. Az okos közlekedés fő indikátorai az intermodalitás, vagyis a különböző közlekedési eszközök csatlakoztatása, a környezetkímélő, részben nem hagyományosan motorizált járműpark.
Fontos az integrált infokommunikációs eszközök használata: például valósidejű információs tábla a buszmegállóban, jegyvásárlás mobiltelefonnal stb. (A Budapesti Közlekedési Központ egy hete jelentette be azt a forgalomirányítási rendszert, ami 257 helyszínen szolgáltat ilyen adatokat az utasoknak. A rendszer a tervek szerint 2013-tól működik; a papíralapú jegyek leváltására nincs ilyen határidő.)
"A magyar főváros rendkívül sok problémával küzd közlekedési téren. Ami az intermodalitást illeti, közel húsz évet kellett várni arra, hogy összekössék a Móricz Zsigmond körtér villamosvonalait, de még mindig nem használják ki - mondja Egedy Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia Földrajztudományi Intézetének munkatársa. - Budapesten a metróban nem azt mutatja az óra, hogy mikor jön a következő szerelvény, hanem azt, hogy hány perce ment el az előző. Ez kit érdekel?"
Élet a gépek között
Koppenhága 1981-ben hozta nyilvánosságra az első tervet annak érdekében, hogy minél több lakost ültessen át autóból kerékpárra. A környezet és az intermodalitás folyamatos fejlesztésével 2009-ben már a lakosok 39 százaléka járt munkába vagy iskolába kerékpárral. Akkor új célt határoztak meg: 2015-re emelkedjen arányuk 50 százalékra.
A Modern Művészetek Múzeuma (MUMOK) Bécsben
A harmadik lépés a karcsúsítás. Ahhoz, hogy a költségek ne szálljanak el, a projektek számát nem növelni kell, hanem szűkíteni: csakis a megvalósíthatókat érdemes forszírozni, de először azokat is csak kisléptékű próbaváltozatként, pilotként. Amennyiben a megvalósítás során folyamatosan értékelik a helyzetet, a túl bonyolultnak vagy túl drágának mutatkozó tervek elvethetők. Máskülönben ezek a siker kerékkötőivé válnak.
"Elsőre óriásinak tűnnek a kezdeti beruházási költségek, ennek ellenére a smart city hosszú távon olcsóbb, energiatakarékosabb és élhetőbb, mint a jelenlegi települések. Kreativitás, nélkül viszont nem rúghatunk labdába nemzetközi téren, mivel ezek működtetik a jövő városát - és ez nem feltétlenül pénz kérdése. Budapest adottságai nemzetközi összehasonlításban jók, de a jelenlegi fejlődési tendenciák kevésbé kecsegtetők" - foglalja össze Egedy Tamás.
Délkeleten őszül Európa
Világszerte többféle markáns demográfiai jelenség figyelhető meg: a fejlett országokban a társadalom elöregedése, a fejlődőkben az ellenkezője, az egyszemélyes háztartások szaporodása, a fiatalok elvándorlása a falusi térségekből a városokba. Emiatt folyamatosan jelentkeznek olyan újszerű igények, amelyeknek megfelelni nem csak várostervezési feladat.
A demográfiai trendek meghatározzák a városok fejlődését - olvasható az amerikai Urban Land Institute (ULI) felmérésében. Az időskorú populációnak csendes, akadálymentesített lakókörnyezetre van szüksége, amelyben karnyújtásnyi közelségben találja a szolgáltató létesítményeket (élelmiszer, gyógyellátás stb.). Nem feltétlenül igényel nagy életteret, ám abban fokozott biztonságra vágyik. Kevesebbet közlekedik, akkor gépjárművet vagy tömegközlekedést vesz igénybe. Környezettudatossága másodlagos, takarékos életszemléletéből ered.
Toronto a világ második legokosabb városa
Európa "délkeleti irányban őszül" az Európai Unió Statisztikai Hivatala, az Eurostat szerin. 2040-ig azaz a déli és keleti országokban is mind nagyobb lesz az időskorúak aránya - vagyis a baby boom generáció nagyi-boommá alakul. Magyarországon 2020-ban nyugdíjas lesz a társadalom közel negyede, hiszen a 65 éven felüliek aránya eléri a 22 százalékot. A fiatal, nagy mobilitású korcsoportok a munkahelyteremtő vállalkozásokat is vonzó tudásközpontok irányába özönlenek az egész országból. Azt feltételeznénk, hogy számukra a szabadidős tevékenységek, szórakozás, sportolás a meghatározó szempontok lakhelyválasztáskor.
"Kutatásaink azt mutatják, hogy az európai országokban meghatározó személyes tényezők a születés hely, a család, a barátok jelenléte - mondta az [origo]-nak Egedy Tamás. - Ezután az úgynevezett kemény faktorok jönnek, mint például a munka- és tanulási lehetőségek. A puha tényezők, mint a szórakozás, szabadidő, sportolás, csak ezután következnek. Az Egyesült Államokban más a sorrend, ott sokkal fontosabbak a puha tényezők - például a lakónegyedek minősége, társadalom nyitottsága, tolerancia, szórakozási lehetőségek."
Mentés másként |
Szétterjedő városok
A kreatív iparágakban dolgozó fiatalokra jellemző, hogy előnyben részesítik azokat a belvárosi ingatlanokat, ahonnan gyalog is megközelíthetik munkahelyüket, a szórakozó- és bevásárlóközpontot. A tudásintenzív ágazatokban dolgozók általában kis alapterületű lakást bérelnek, energiatakarékos berendezésekkel felszerelve, nem kizárólag az alacsonyabb rezsi, hanem már a környezettudatosság okán. Ez másban is megnyilvánul: gyakran közelednek kerékpárral vagy tömegközlekedéssel, ehhez megfelelő infrastruktúrát igényelnek.
A Saint-Martin csatorna Párizsban
Igényeit tekintve az előbbi két csoportban található az egyedül élő 30-asok és 40-esek rétege. Arányuk folyamatosan nő a társadalomban, Amerikában 2020-ra elérheti a 27 százalékot. Hozzájuk hasonló életkorú a családosok rétege, amely viszont teljességgel más városhasználati jellemzőkkel bír: a városba dolgozni és szórakozni jár, lakóhelye egy kertes családi ház az agglomerációban vagy legalábbis egy többszobás lakás valamelyik zöldövezeti lakóparkban. Környezettudatossága szélsőséges értékek között ingadozik. Fogyasztása magas, autóval ingázik, beszerzéseit a városszéli bevásárlóközpontokban intézi.
"Ezért most is és jövőben is meghatározó lesz a nagyvárosokban a közlekedés kérdésköre - mondja Egedy Tamás. - Az urban sprawl, azaz a szétterjedő város sokféle megoldandó feladatot hoz- Egyre nagyobb területűek és kiterjedésűek lesznek a városok, amelyekben például csökkenhet a zöldterületek aránya vagy a lakóterületek felkúsznak a hegyoldalakra."
Lesz-e elég zöld áram az okos városhoz?
Ami a lakókörnyezetet illeti, a mobiltelefonnal vezérelhető intelligens lakás nem látott mértékben fokozza a komfortot, egyúttal csökkenti a fölösleges kiadásokat. Már ma is létező technológia (intelligens lakás), hogy ha például a reggeli rohanásban elfelejtettük lekapcsolni a fűtést, akkor ezt utólag is megtehessük távirányítással (a Magyarországon elérhető rendszerekről itt olvashatja riportunkat.)
Ugyanígy ellenőrizhetjük a hűtőszekrény tartalmát, mielőtt hazafelé indulunk. "Bár infokommunikációs fejlesztésekben világszínvonalú cégeink vannak, az internethasználat elterjedtsége alacsony. Ezért nagyon fontos kérdés a nyitottság, az új befogadásának kérdése, ám ebben ugyancsak elég rosszul állunk" - teszi hozzá Egedy Tamás.
A mesterséges intelligencia áthatja majd az életet, méghozzá úgy, hogy nem is vesszük észre. Egyrészt a korábbi évtizedek uniformizálási törekvésein túllépve az egyedi igények kiszolgálását teszi lehetővé, olvasható Michael O'Grady és Gregory O'Hare, a Dublini Egyetem informatikusainak a Science-ben megjelent cikkében. Másrészt pedig nem kell mindenféle kapcsolókkal bajlódnunk, hanem környezetünk önműködően idomul előzetesen megadott elvárásainkhoz, amint észleli jelenlétünket.
Például egy múzeumi séta során a bejárati ajtó "becsekkol" bennünket, majd mobilon személyre szabott tárlatvezetést hallgathatunk. Az időskori demenciában szenvedő betegre karórába épített GPS segít vigyázni: amint lényegesen eltérnek a korábban szokásukká vált útvonalaktól, riasztja a központot. A Sensor Web koncepció szerint az okos városban netre csatlakoztatott, egymással együttműködő érzékelők figyelik tevékenységünket, és opciókat kínálnak a segítségünkre. A robotika térhódítása természetesen nem képzelhető el a biztonsági és etikai szabályrendszer kialakítása nélkül. De még ennél is nehezebb feladatnak vélik az ír kutatók a milliónyi szenzor és egyéb készülék környezetkímélő energiaellátását.