Hiánycikk lett a tégla és az ablak

Vágólapra másolva!
Hiánycikké vált az elmúlt napokban a tégla és a külső nyílászáró is. Kedvező esetben egy-két nap alatt beszerezhetők ezek az építőanyagok, ám akad példa többhetes várakozási időre is. Ez az ablakok esetében már hat-nyolc hétre is felkúszhat.
Vágólapra másolva!

Helyenként és fajtánként eltérő mértékű a téglahiány - mondta Bodnár György, a Wienerberger Téglaipari Zrt. kereskedelmi igazgatója. Akad példa kettő és négyhetes várakozási időre, ám van olyan fajta, melyet utánajárással egy-két napon belül be lehet szerezni. Olyan termékről van szó, amelynek drasztikus keresletingadozására (mint amilyen a mostani) nem képes a gyártó felkészülni. A tégla június végétől érezhető igénynövekedése robbanásszerű volt - tette hozzá az igazgató. Jelzésértékű ugyan, hogy nyáron nem esett a ciklikusságnak (a "szezon" a tavasz és ősz, télen és nyáron viszont a visszaesés a jellemző) megfelelően a vásárlások nagysága, ám ebből a mostani kiugrásra nem lehetett következtetni - számol be a Népszabadság.

Bodnár György szerint az abnormális gazdasági működés legújabb jele, amit augusztus vége óta tapasztalnak. Ám, éppen a nyári viszonyokra gondolva, nem lehet egyértelműen olyan következtetést levonni, miszerint pusztán a megszorító kormányzati intézkedések hatására lódult meg a téglavásárlás. A legnagyobb magyar piaci szereplő, a Wienerberger gyárai jelenleg éjjel-nappal termelnek, mégsem tudják kielégíteni a megugrott keresletet. A cég vezetése azzal számol, hogy ezen állapot marad a jellemző a szezon végéig.

Részben a kereslet felfutása, ám elsősorban az energiárak folyamatos és jelentős emelkedése miatt nőnek az árak. Idén nagyjából 5-10 százalékkal drágul(t) a tégla, jövőre az infláció mértékével számolnak a gyártók, és már kalkulálnak egy újabb energiaár-emeléssel is. (A leginkább kedvelt 38-as Porotherm-tégla ma áfásan, kereskedőtől függően 300 forintos átlagáron szerezhető be.)

Hat-nyolc hét a várakozási idő, míg valaki külső nyílászáróhoz juthat - nyilatkozta Prohászka Rajmund, a MATA Ajtó-Ablak Szövetség elnöke. Ez a vállalatok szempontjából azt jelenti, hogy az országban mindenütt sok a megrendelés. A kereslet változásának legfőbb oka a szakemberek szerint főként az, hogy "beérett" az állami támogatással indított energiatakarékossági program. Az elnök szerint a szeptember és az október a külső nyílászárók piacának mindig a legerősebb hónapja. Együttesen jelenleg 18-20 milliárd forintra becsülhető a megrendelések nagysága. A vásárlói roham lecsengését novemberre várják. Ami persze azon is múlhat, hogy mi lesz a sorsa a panelprogramnak. Hasonlóan a téglához, az elnök szerint a felfutásban nem játszott szerepet a kormányzati megszorítás.

Évente 3,3-3,6 millió négyzetméternyi külső homlokzati nyílászáró talál vevőre Magyarországon. Tavaly ötszázalékos növekedést könyvelhettek el a gyártók, idén ez elérheti az 5-8 százalékot is. Annak ellenére, hogy az év első három hónapjában szinte keresni kellett a vevőt termékeikre. (2005-ben még azzal számolt a szövetség, hogy idén stagnál vagy legfeljebb kismértékben nő a kereslet.) Prohászka Rajmund ugyanakkor hiányolja a közintézmények energiatakarékossági pályázatának kiírását, holott - és ez érvényes a lakossági hasonló pályázatok sorsára is - a kormányzatnak többszörösen megtérülhet, ha kevesebb energia fogy.

Befolyásolhatja a jövő évi keresletet az is, hány új lakást adnak át. Amennyiben ez 40 ezer körül marad, akkor ezzel a külső nyílászárót gyártó cégek kapacitásának 30-33 százalékát köthetné le. E termékkör ára ugyancsak folyamatosan emelkedik. Júniustól a drágulás átlagosan 12 százalékos volt, éves szinten elérheti a 20 százalékot. Ebben szerepet játszott a forint gyengülése és az alapanyagok drágulása is. Egyedül az "alapüveg" áremelkedése meghaladta az 50 százalékot január óta, és az üveg költsége jelenti egy komplett ablak árának 8-12 százalékát.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről