Napjainkra ez a speciális befektetési-üdülési forma mintegy évi 9,4 milliárd dolláros forgalmat teljesít a mintegy 90 országra kiterjedő üdülőhálózatával, míg az üdülésijog-tulajdonosok száma 6,7 millió körüli a világon.
Sajtóhírek szerint Nyugat-Európában minden második üdülésijog-tulajdonos legszívesebben túladna befektetésén. Hazánkban erről szóló adatokat nem találni, azonban annyi bizonyos, hogy az udulesijog.hu honlapon havonta 8-10 ilyen tartalmú hirdetést helyeznek el.
A portál társtulajdonosa, Lencsér László becslése szerint Magyarországon mintegy 50 ezren birtokolhatnak külföldi, illetve hazai apartmanokhoz kötődő üdülési jogot. A felkínált jogok értékesítéséről nem vezetnek kimutatást, az adásvétel létrejöttéről is leginkább a volt tulajdonosok köszönőleveleiből értesülnek.
Lencsér László rámutatott, hogy szerint a "használt" üdülési jogok közül a legkelendőbbek az olcsóbb, kék szezonú, 2 személyes jogok, illetve a 4 személyes, piros szezonú, jó csereértékű apartmanok. Az előbbit főleg a last minute cserék és a tagság által biztosított bónuszhetek miatt, míg az utóbbit külföldi nyaralások cserealapjaként, a szolgáltatások és a minőségi szállások miatt választják. A 2 millió forint feletti jogok értékesítése viszonylag nehéz.
Az üdülési jog értékesítés időszakos élénkülésére utal, hogy az átlagosnál rendszerint több hirdetést adnak fel karácsony előtti és a nyár eleji hetekben. Az eladások fő okai - mondja Lencsér László -, hogy a tulajdonosok nem használják ki heteiket megváltozott anyagi helyzetük miatt, nem ismerik a rendszer által nyújtott lehetőségeket, kihasználatlanság miatt idővel terhessé válik a fenntartási költség.
Az [origo] által megkérdezett ingatlanirodák egyike sem foglalkozik üdülési jog értékesítésével és közvetítésével. Tóth Tünde, a Capital '99 Kft. asszisztense szerint ez a befektetési forma nem nyerte el a Balatonra és a környékére érkező külföldiek tetszését. A hazai ügyfelek is elvétve keresik fel üdülési jog adásvétele miatt az ingatlanirodát, legutóbb egy középkorú budapesti házaspárt láttak el tanácsokkal.
Tóth Tünde, aki korábban idegenvezetőként dolgozott, úgy látja, az életkor emelkedésével sokan nem szívesen utaznak lakóhelyüktől távoli üdülőhelyekre, illetve egy már ismert helyszínre. Miután telítődtek élményekkel, kevesen vágynak vissza egy adott üdülőbe minden évben.
Emellett sokak számára idővel terhessé válik az üdülési joggal járó fenntartási költségek megfizetése is, főleg, ha a tulajdonjog teremtette lehetőségekre nem tartanak igényt a család fiatalabb tagjai, akik a már jól ismert apartman helyett inkább máshol töltenék szabadságukat.
Elzárkózik az üdülésijog-megbízások elől a Tompa Ingatlaniroda is, főként a kevés megkeresés és a nehéz értékesítés miatt. A közelmúltban is akadt egy érdeklődő, aki eladni szeretett volna, de az iroda nem vállalta fel a megbízást, helyette egy hirdetés közzétételét javasolta - számolt be Haraszti Henrietta.
Az ország minden részéből számolatlanul kínálnak fel üdülési jogokat a hajdúszoboszlói Szilfa Kft.-nek - mondta Rácz Tiborné, az ingatlaniroda tulajdonosa. - Más-más egyéni okból szabadulnának meg joguktól a jelentkezők. Évek óta nem számít sikeres konstrukciónak, mivel vélhetően a fenntartási költségek nem a tulajdonosok elvárásai szerint alakulnak, például az eredeti tervekhez képest jóval magasabb az amortizáció.
Elenyészett tehát a viszonylag kis befektetéssel gyors megtérüléssel kecsegtető üdülési jog kezdeti népszerűsége. Manapság már nem ígér sok jót az egyik leghíresebb hazai fürdővárosban sem. Sok esetben megoldás lehetne, ha az apartmant egy tőkeerős befektető venné kézbe, vállalva a felújítást.