A fővárosi Kiemelt Fejlesztések Bizottsága jóváhagyta azt a határozatot, amely szerint az Econ-Trust Kft.-vel kötnek megbízási szerződést a Budapest Szíve-Városháza Fórum elnevezésű projektben. Az Econ-Trust közbeszerzési tanácsadóként működik majd közre a Városháza tömbjének fejlesztésében, ezen belül a részben üres Madách téri (Városház téri) telkének beépítésekor.
Minderről Somlyódy Csaba, a bizottság szocialista elnöke tájékoztatta az [origo]-t. "A független hivatalos tanácsadó kiválasztása törvényi kötelezettség, az önkormányzat nem folytathatja le a projekt közbeszerzési eljárását, így például nem is bírálhatja el az idén, az év elején kiírt építészeti pályázat első fordulóját, amíg nincs (közbeszerzési eljárással kiválasztott) közbeszerzési szakértője" - magyarázta a városatya.
A Budapest Szíve program az egész Belváros megújulását hozhatja magával. Ebben a fővárosi és az V. kerületi önkormányzat működik együtt. A Belvárosban ezzel párhuzamosan folyik ugyanis a Fő utca program. Ennek lényege, hogy egy valódi, forgalomcsillapított főutcát alakítanak ki a jelenlegi Kecskeméti utca, Petőfi Sándor utca és Október 6. utca tengelyében, a Kálvin tértől a Szabadság térig.
A kerületi projekthez csatlakozik a Fővárosi Önkormányzat által kidolgozott Városháza Fórum elképzelése. Ennek során a jelenlegi Főpolgármesteri Hivatal épületeit kibővítik, új szárnyakkal egészen a Károly körútig terjesztik ki.
Nem adható el a telek
Minthogy a Városház téri ingatlanok nem adhatók magántulajdonba, az önkormányzat koncesszióba adná a kivitelezést. Vagyis 99 éves bérletbe kapná meg a generálkivitelező-beruházó a területet, cserébe fel kell építenie itt egy multifunkcionális városközpontot, irodákkal, kereskedelmi létesítményekkel, hivatali helyiségekkel, mélygarázzsal, színházzal és múzeummal együtt. A kereskedelmi funkciók és esetleg egy szálloda azért kerülnének ide, hogy az új épület bevételeiből finanszírozni lehessen az építkezést, amelyre a Városháza nem szán közpénzt - magyarázta Somlyódy.
Persze a pályázatok előkészítése pénzbe kerül, de a kivitelezésre valóban nem költenének - jegyezte meg a szocialista várospolitikus. Somlyódytól megtudtuk, hogy a pályaművek szeptemberi benyújtása után immár gyorsan eredményt hirdethetnek az építészeti pályázaton. Az év elején kiírt felhívás nyomán kiválasztják azt a tervezőt, akivel tárgyalásos eljárás után tervezési szerződést kötnek. A díjazott pályaművek névsora november elejére eldől - mondta Somlyódy. Ezek után december és február között akár már építési engedélyre megérett tervek is elkészülhetnek, az engedélyt pedig így már a most következő télen megszerezheti az önkormányzat.
Ha megvan az építési engedély, akkor a Károly körúti ingatlanra kivitelezői koncessziós pályázatot is kiírhatnak, és az építkezés akár még 2010-ben is megkezdődhet. Az itt lévő Merlin Színház mint intézmény mindenképpen megmarad. Az új épületben is helyet kaphatnak majd, de természetesen ha máshová kívánkoznak, akkor gondoskodni kell az áthelyezésről - mondta a bizottsági elnök. Ugyanez a helyzet a tűzoltósággal is: az V. kerületi laktanya kitelepítése csak akkor történhet meg, ha megfelelő helyet találnak neki.
A kerületi program
Említettük, hogy a Budapest Szíve program másik részét az V. kerületi önkormányzat valósítja meg. A belvárosi Fő utca program előkészítését már ma is láthatják a járókelők a Kecskeméti utcában. Ha ugyanis elkészül a forgalomcsillapított övezet, akkor öt évig nem lehet felbontani a díszburkolatot, ezért most előbb kicserélik az elavult közműveket - magyarázta az [origo]-nak Belváros-Lipótváros főépítésze, Cselovszki Zoltán.
A Fő utca egy új gyalogostengelyt hoz létre az V. kerületben, így a Kecskeméti utcától kezdve a Petőfi Sándor utcán át az Október 6. és a Honvéd utcák vonalában díszburkolattal látják el a közterületeket. Nem lesz szintbeli különbség a járda és az úttest között, hasonlóan a belső-ferencvárosi Ráday utcához, ahol a 15-ös busz jár. (A három említett belvárosi utcában is ez a járat közlekedik majd továbbra is.)
Meglepetésre készülnek a Belvárosban
Cselovszki elmondta, hogy első ütemben a Kecskeméti utca újul meg, a másodikban viszont az Október 6. utca. A Ferenciek teréhez így két irányból közelítenének, a legutolsó fázisban pedig a Honvéd utcát építhetik át. A program első részére 2,4 milliárd forint európai uniós forrás áll rendelkezésre, erről még a kormánynak és a projektgazda V. kerületnek kell megállapodnia a KM-ROP keretein belül. A 2,4 milliárdon túl a kerület 20 százalékos önrészt vállalt a projektben, amelyet 24 hónap alatt kell megvalósítani a szerződéskötéstől számítva.
Cselovszki elmondta, hogy a forgalomcsillapított zónában 30 kilométeres lesz a maximális sebesség, kitiltják az átmenő forgalmat. Szintén újdonság, hogy a parkolásgátló karók, az úgynevezett pollerek ferdén állnak majd, dőlésszögük pedig jelzi majd: egy kiöblösödő téren járunk-e vagy éppen egy szűkebb utcában - mondta a főépítész.
Az utcabútorok, utcai lámpák és a pollerek is modern stílusúak lesznek, nem régies kandelábereket szerelnek fel az V. kerületben. Ez építészetileg azért is indokolt, mert a Petőfi Sándor utcában nagyon sok modern épület található, és az Október 6. és a Kecskeméti utca hangulata sem a Váci utcát vagy a Vörösmarty teret idézi - tette hozzá a főépítész.
Lesz egy nagyszabású építési projekt is a Fő utca programban, de erről Cselovszki nem árult el többet: ez majd meglepetés lesz.