A jelek szerint élénk kereslet várható, illetve már most is tapasztalható az M0 körgyűrű legújabb szakasza - amelyet az érvényes tervek szerint szeptember 16-án adnak át - vonzáskörzetében. Az utat egyes helyeken természetvédelmi megfontolásból védőkerítéssel vették körül, a lakott települések közelében pedig zajmentesítő falak, illetve zajárnyékoló dombok épültek, és több helyre védőerdőt is telepítettek.
Az ingatlanszakértők szerint az alkalmazott hangszigetelés bőven megfelelő ahhoz, hogy újabb lakóövezetek alakuljanak ki az érintett települések (lásd keretes írásunkat) tövében. Ahol új autópálya vagy körgyűrű épül, ott kapósabbá válnak az építési telkek, lakóházak - vélekedett az [origo] kérdésére az Elephant Holdig értékesítési vezetője, Zelei Zoltán. Ez a szakasz azért is kedvező, mert közel van Ferihegyhez. Az ottani fejlesztések pedig Vecsés, Üllő, valamint Maglód térségét is fellendítik. A szakértő szerint az új logisztikai központokban csaknem 10 ezer új munkahelyet teremthetnek, így biztos, hogy sokan meggondolják a következő években, hogy érdemes-e továbbra is Budapesten dolgozni.
Ugyanakkor az odatelepülő multicégek az iparűzési adó révén többletjövedelemhez juttatják a településeket (a hasonló helyzetben lévő Budaörs és Törökbálint már évek óta nagy pénzeket szakít így). Ezek a települések is jobb gazdasági helyzetbe kerülhetnek a következő tíz évben.
Az Auchan és a Hyginett Kft. után újabb cégekre számít Csömör is - mondta Ladoniczki Mihály, a település jegyzője. Szerinte az átmenő forgalom biztosan nem fog megnőni, mert Csömör zsáktelepülés. Határában legalább 20-30 hektáros szabad ipari terület van, ahová a környezetet nem szennyező kereskedelmi és szolgáltató egységek, sőt akár raktárak betelepülését várják. A jegyző szerint az ingatlanárak már elég magasak a környéken, ezért is pang jelenleg a piac.
Ecser, Pécel is nagyarányú bevándorlókra számíthat
Mindez kihat a körgyűrű által érintett Pécel, Ecser, Nagytarcsa és Kistarcsa ingatlanáraira is, ahol a jelenlegi 13-14 ezer forintos négyzetméterenkénti telekárak rövid időn belül akár 20-25 ezer forintra is emelkedhetnek - közölte az [origo] kérdésére Kühne Kata, az Otthon Centrum ügyvezető igazgatója. A fővárosi agglomerációban eddig a budai oldal, Budakalász, Budaörs, Biatorbágy volt a sláger.
Még pár nap, és kiderül, továbbra is lesz-e dugó a környéken
Az alacsony telekárakon gyökeresen változtathat a körgyűrű új szakasza - vélekedett a Lakódomb Holding ügyvezető igazgatója. Rácz Eleonóra úgy véli, hogy a külső kerületekből érkező, 30-40 éves fiatalok, hitellel együtt csaknem 30-35 millió forintot tudnak szánni egy családi házra. A külföldiek pedig akár 50 millió forintos ingatlant is megengedhetnek maguknak.
A Pécel környékén működő ingatlaniroda vezetője elmondta, hogy ír, spanyol és német fiatalok körében máris nagy az érdeklődés a 250-300 négyszögöles telkek iránt. A lakóparkok biztos, hogy nem lesznek kelendőek, mert a nagyobb igényeket nem tudják kielégíteni. A körgyűrű mellett az érintett települések többségénél előnyt jelent a HÉV, amely nemcsak kényelmes, de gyors is.
Kormánydöntésre vár az M31 finanszírozása
Augusztus 15-én kellett volna lezárulnia az M0-st az M3-assal Gödöllőnél összekötő M31-es megépítésére kiírt közbeszerzési eljárásnak, de helyette csak az ajánlati felhívást sikerült közzétenni. A csúszás oka, hogy a legkedvezőbb ajánlat is meghaladta a rendelkezésre álló 64,1 milliárd forintot - mondta a pályázatot kiíró Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. szóvívője. Így kormánydöntés kell ahhoz, hogy a nyertes árajánlatához szükséges különbséget előteremtsék az út megépítéséhez. Információnk szerint csaknem tízmilliárd forintról van szó, a kormány várhatóan szeptember 12-én dönt az összeg odaítéléséről. Az eredeti tervek szerint a szerződéskötést augusztus 25-én kellett volna lebonyolítani.. Mivel a forráskülönbözet biztosítása késik, a gödöllői autópályát csak jövő tavasszal kezdik építeni.
Az M31-re vár Isaszeg, Nagytarcsa, Kerepes és Kistarcsa is, mert az elkerülő út mellett ipari parkot szeretne létesíteni a négy település. A területre hatástanulmányt is készítettek. Kistarcsa polgármestere szerint azonban a körgyűrű mellett is vannak olyan területek, ahová kisebb-nagyobb cégek megtelepedését várják. Tóth Szabolcs szerint akár kereskedelmi, akár szolgáltató cégek vetik meg a lábukat, megjelenésük jól jön a településnek, mert alig van olyan cég, ahol kétszáz főt tudnak foglalkoztani.
A késés nem befolyásolja a gödöllőiek életét, mert hiába épül meg az elkerülő út, akkor is nagy lesz a városon áthaladó forgalom - mondta az [origo]-nak Gémesi György, Gödöllő polgármestere. Gémesi úgy látja, egy másik elkerülő út megépítéséhez a kormánynak csak az induló 2,7 milliárd forintot kellene megadnia, a többit európai uniós forrásból elő lehet teremteni. A polgármester szerint, ha sikerül az őszi ülésszakon ismét a kormány elé terjeszteni ezt a problémát, akkor jövőre akár az építkezés is megkezdődhetne. Az út hatásvizsgálata és az engedélyes tervek már készen vannak.
Hamarosan az érdi tető is csatlakozik az M0-hoz
A keleti szektor átadása után egy héttel már az M6-os autópálya M0-érdi tető szakaszára is rá lehet hajtani. Ez a szakasz az M0-ás útgyűrűhöz a Barackos úti csomópont kiépítésével csatlakozik. A csaknem 11 kilométeres szakasz 41,2 milliárd forintba került. Az M0-M6-os összekötő szakasz az eddigiektől eltérő körülmények között és speciális műszaki tartalommal épült, főként ez okozta a több hónapos csúszást.
A nyomvonal alatt ugyanis sok kilométernyi közmű-, szénhidrogén-, víz- és szennyvízvezeték fut, távközlési építmények és villamos kábelek húzódnak, amelyek kiváltása időigényes előkészítést jelent. A teljes beruházás határideje 2007. február 28. volt. Az M6-os autópálya érdi tető és Dunaújváros közötti részét 2006 nyarán adták át, az 58 kilométer hosszú szakasz volt az első, amely az állam és a magántőke közcélú együttműködésével, ppp-konstrukcióban valósult meg.
A szakemberek abban bíznak, hogy szeptember végétől így enyhül a dugó a fővárosba vezető utakon. Biztos, hogy nem lesz fizetős az M0-s januártól. A díjszedés ugyanis a szakmai szervezetek és az önkormányzatok heves ellenállásába ütközött, ráadásul az uniós direktívák is arra ösztönzik a kormányokat, hogy a városokat elkerülő szakaszokat tegyék ingyenessé.