Nem megfelelő minőségű az M3-as autópálya azon szakasza, ahol a Vegyépszer a kivitelező - állítja Keller László, az MSZP frakcióvezető-helyettese. A szocialista politikus a legfőbb ügyészhez fordul azért, hogy büntetőeljárás keretében vizsgálják ki az új sztrádaszakasz építése körül általa tapasztalt visszásságokat. Keller azt is kéri Polt Pétertől, hogy az "értelmetlen és átláthatatlan cégkapcsolati rendszert", ami a kivitelezésre szerveződött ügyészségi eszközökkel, térképezze fel. Megítélése szerint ugyanis egyes részt vevő vállalkozások valódi munkát nem is végeznek az építkezésen.
A Népszava értesülései szerint megroppant és beszakadt a nehéz teherjárművek alatt a pálya most betonozott szakaszának egy része. A beruházás alvállalkozói szerint az illetékesek a töltés süllyedését nem mérik, így az erőltetett ütemű földműépítés miatt nagy veszteségeik keletkeznek.
Ugyanis az alsó talajréteg a tömörítés nyomán tíz centimétert süllyed, kilométerenként négyezer köbméter anyag "tűnik el", aminek értéke jelentős. Ugyanakkor a töltésre az építés irányítói nem engednek nehéz teherjárműveket, holott ezekre azért volna szükség, mert terhelésükkel folyamatosan "döngölik", tömörítik az alépítményt.
A lap úgy tudja, az autópálya beruházója is szembesült a kritikus helyzettel, ezért szakértőket kért fel a kialakult helyzet elemzésére, illetve arra, hogy tegyenek javaslatot a lehető legolcsóbb javítási módra is.
Keller László elmondta, nem csupán a tapasztalt hibák és hiányosságok miatt fordul a vádhatósághoz. A parlamenti vizsgálóbizottságok felállítását célzó szocialista kezdeményezésekre ugyanis a Fidesz rendre feljelentést követel. Az elmúlt héten Mátrai Márta frakcióigazgató nyilatkozta ezzel kapcsolatban: minden állampolgárnak kötelessége, hogy a tudomására jutott bűncselekmény gyanúja esetén feljelentést tegyen, s ezt az SZDSZ-nek és az MSZP-nek is meg kellett volna tennie.
A lap érdeklődésére Turgyán Tamás, a Magyar Autópályaépítő Konzorcium szóvivője úgy nyilatkozott, hogy az M3-assal kapcsolatos kérdésekre csak a kormány ülését követően kívánnak választ adni. A kabinet ugyanis ma Mezdőkövesden tart kihelyezett ülést, ahol legfontosabb napirendi pont éppen az autópálya-építés lesz.
Engedély nélkül nyitott bányát fedeztek fel tavaly az M3-as autópálya építési területének közelében, Emődnél, ezért a Miskolci Bányakapitányság az elmúlt év végén vizsgálatot indított. Hatósági főgeológus vezetésével szemlét tartottak a helyszínen, ahol megállapították, hogy az autópálya és a 30-as út csomópontjától keletre fekvő területen –a lap információi szerint 8 hektáron - ásványi anyagokat termelnek ki. A bányagödröt pedig humusszal, illetve ilyen célra alkalmatlan földanyaggal töltik fel. A terület egy része egyébként egy magáncég kavicskutatási területére esik. A bányakapitányság meggyőződött arról, hogy valóban kavicsot, homokot és útépítésre alkalmas agyagot bányásztak ki ötméteres mélységből, majd a gödröt a humusszal a talajvíz szintje alatt is feltöltötték.
A hatóság felhívására a Magyar Autópályaépítő Konzorcium azt közölte, hogy tevékenységét az M3 kisajátítási területén belül, a "hazai gyakorlatnak és hagyománynak megfelelően" végezte.
A bányakapitányság szerintük "alapjaiban kérdőjelezi meg... azt a szabadságjogot, hogy a vállalkozó, a tervező és a megrendelő a helyszíni adottságoknak megfelelően talajcserét, töltésalapozást végezhessen..., valamint az útépítésre alkalmatlan talajokat saját területén elhelyezze".
Mint a Népszava hivatalos forrásból értesült, a bányakapitányság következő szemléjére már teljesen visszatöltötték a kitermelési területet, így a jogsértés közvetlen bizonyítására már nem volt lehetőségük. Emiatt a vizsgálatot lezárták és az ügy "elaludt". Egy bányahatósági szakember lapunknak elmondta: ilyen munkálatokra van ugyan lehetősége az útépítőnek, de csak abban az esetben, ha a kitermelt, majd visszatöltött terület az építés nyomvonalán található. A területről mintegy 80 ezer köbméter alapanyagot termeltek ki 80-100 millió forint értékben. Ez azt jelentheti, hogy az autópályát e szakaszon ennyivel takarékosabban sikerül kivitelezni, miközben nincs információ arról, hogy a költségvetést ennyivel csökkentették volna. Azt azonban nem tudni, hogy az alvállalkozók milyen módon számolták el a "talált" anyagot.
Korábban: