A mai napon Orbán Viktor magyar és Mikulás Dzurinda szlovák kormányfő átadja a forgalomnak az Esztergomot a szlovákiai Párkánnyal összekötő Mária Valéria hidat. Az ünnepségen részt vesz Günter Verheugen, az Európai Unió bővítési biztosa is.
Az átkelő újjáépítéséről szóló megállapodást 1999 szeptemberében írta alá a két ország miniszterelnöke. Az építési területet az elmúlt év októberében vették át a beruházásban részt vevő vállalatok, a kivitelezési munkálatok pedig idén tavasszal indultak meg. A híd hiányzó szerkezeti elemei közül az elsőt idén május végén, a másodikat egy hónappal később, a harmadikat pedig július végén emelték a helyére. Az átkelő átépítése néhány nappal a kitűzött határidő előtt, ez év szeptember 27-én fejeződött be. Az építési munkákat a Ganz Acélszerkezet Rt., a Közgép Unió Rt. és az Inzinierskie Stavby elnevezésű szlovák társaság végezte el.
A Duna két partját összekötő átkelőn gyalogosok, személygépkocsik, menetrend szerinti buszjáratok és a 3,5 tonna összsúly alatti kisteherautók közlekedhetnek majd. Egyelőre azonban - a hídra Esztergom felől rávezető, belvárost elkerülő út hiánya miatt - csak a gyalogosak, illetve a személykocsik vehetik igénybe az átkelőt.
Az esztergomi hídfőhöz vezető út ugyanis előreláthatólag az eredetileg tervezettnél fél évvel később, 2002 áprilisában készül el. (Az útnak a híddal egy időben kellett volna megépülnie.) Az építtető ugyanis csak ez év augusztusában írt ki tendert az építési munkálatokra. Döntés azonban egyelőre még nem született a kivitelező kilétéről, mivel a versenykiírással szemben - egyebek mellett a hirdetmény nélküli, gyorsított versenyeztetést kifogásolva - jogorvoslattal élt a Hídépítő Rt., s a tendereztetést vizsgálni kezdte a közbeszerzési döntőbizottság.
A lap úgy tudja: a bizottság határozatát tegnap kapta kézhez a versenyt meghirdető Komárom-Esztergom Megyei Közútkezelő Kht. A dokumentum szerint nem találták kifogásolhatónak a pályáztatás lebonyolítását s elutasították a Hídépítő Rt. beadványát. Így hamarosan eldől, hogy melyik cég nyeri el az útépítési megbízatást és elkezdődhetnek a kivitelezési munkák.
A második világháború végén felrobbantott híd helyreállítását az Európai Unió is támogatta. A Duna felett átívelő átkelő és a hozzátartozó bekötőutak, illetve épületek elkészítése összesen 19,4 millió euróba kerül. Ebből a híd felépítésére 12 millió eurót szántak az építtetők, a fennmaradó összeget a hídra vezető utak, valamint a vám- és útlevélkezelő iroda kialakítására fordítja a két kormány. (A Népszava információi szerint az átkelő a tervezettnél 200 ezer euróval - mintegy 52 millió forinttal - olcsóbban készült el.) Az unió csak a hídszerkezet helyreállításához nyújt anyagi támogatást, mindkét ország ötmillió euró segélyben részesül. A beruházással járó többi kiadást fele-fele arányban viseli Magyarország és Szlovákia. Így országunknak összesen mintegy 1,2 milliárd forintjába kerül a híd és a hozzá kapcsolódó létesítmények elkészítése.
Az átjáró hossza 519 méter, hasznos szélessége pedig 11 méter. A híd alsó szerkezeti eleme 11 méterrel a vízszint felett ível át a folyón. Az utasok okmányainak ellenőrzését a szlovák hídfőnél kialakított határállomáson végzik a vám- és a határőrhatóságok.
Illés József