Kőteleky László, a BNÉ vezérigazgatója elmondta: a korábbi Betonútépítő Vállalat – a Betonút Rt. jogelődje - a tíz éve kötött szerződésben arra tett ígéretet, hogy kivonul az útépítési piacról és a továbbiakban ingatlanhasznosítással és gépek bérbeadásával foglalkozik. Ezt a szerződést akkor az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) ellenjegyezte.
- Ennek megszegése esetére az útépítésből származó bevétel 20 százaléka a kártérítés mértéke, amely a BNÉ részvényeseit illeti - közölte a vezérigazgató. Kőteleky László elmondta: a genfi választott bíróság dönt majd a vitában. Hozzátette: a pereskedés még az idén megkezdődhet.
Turgyán Tamás, az autópálya konzorcium szóvivője viszont azt állítja: a BNÉ rosszul, félreértelmezi a szindikátusi szerződésben foglaltakat. - A szerződés tartalmaz olyan elemeket, amelyek a BNÉ által indított pert értelmetlenné teszik - tette hozzá a szóvivő.
A BNÉ-t 1999-ben apportálással alapította a Betonútépítő Vállalat az olasz konzorciummal, a Consorzio Iniziative Ungheresi-vel 1 milliárd forintos alaptőkével. Majd 1995-ben az ÁVÜ eladta a BNÉ részvénycsomagját az olasz vállalatcsoportnak, amely így 100 százalékos tulajdonosává vált a cégnek. Három évvel később mintegy 1,4 milliárd forintért vette meg a Pannonflax Rt. a BNÉ-t. A társaság jegyzett tőkéje jelenleg 2 milliárd forint. Az idei évre mintegy 2,4 milliárd forintos árbevételt remél, szemben a 2000-ben elért 24 milliárd forinttal. Tavaly a társaság vesztesége 2,5 milliárd forint volt. A BNÉ Rt. 1998-as árbevétele még 38,5 milliárd forint volt, ami 1999-ben csaknem a harmadára esett vissza, 100 millió forintos eredmény mellett.
A korábbi információk szerint a BNÉ Rt. 2000. december 22-én jelentett csődöt, a fizetési moratórium 2001. május 16-án járt le. A sikeres csődegyezségről szóló dokumentumot május 18-án juttatták el a bírósághoz. A csőd meghirdetésekor 753 hitelezővel szemben 11,9 milliárd forint tartozása volt a cégnek, ez 2001. február 14-re, a csődmoratórium kezdő napjára 6,7 milliárdra csökkent a céghez időközben befolyt bevételek miatt.