A Magyar Autópálya-építő Konzorcium tagja, a Betonút Rt. bérli a szállítóautókat, amelyek egymást érik az építési területtől 20-25 kilométerre fekvő Zámoly II. kavicsbánya védnevű bányában. (A legalsó rétegbe kerülő anyag, a görgeteges dolomit bányászatilag értéktelen töltésanyagnak számít). Tegnap 7000 köbmétert raktak gépkocsira egyetlen napon a rakodógépek - tudta meg a Magyar Hírlap. Ez durván 12 ezer tonnának felel meg, ami 1000 forintos tonnánkénti árral számolva 12 milliós árbevételt jelent. (Tonnánként és kilométerenként 12 forintért viszik manapság átlagban a 24 tonnás teherautók ezt az árut. Szakértők szerint a ráfordítás minimális - legnagyobb részét a szállítási költség teszi ki). Az építkezéshez 5-6 kilométerre, Iszkaszentgyörgyön két olyan bánya is van, amely rendelkezik a töltőanyagnak megfelelő kővel.
A bányászati jogot a kőlelőhelyre a Gánt-Kő Kft. szerezte meg - tudta meg a lap a Veszprémi Bányakapitányságon. Ez a társaság Orbán Győző és felesége, valamint ifjabb Orbán Győző kizárólagos tulajdonában áll. A család korlátolt felelősségű társasága a bányát a volt állami gazdaságtól, a Csákvári Rt.-től bérli - tájékoztatott a részvénytársaság illetékese.
A Gánt-Kő Kft. már korábban is rendelkezett bányászati joggal a könnyen kitermelhető görgeteges dolomitra - akkor Várpalotán. Azonban azt Orbán Viktor kérésére átruházták Péter Attilára, az Orbán Győző többségi tulajdonában lévő Dolomit Kft. kereskedelmi igazgatójára, a Gánt-Kő Kft. értékesítési megbízottjára. (A miniszterelnök kérése az volt: családja ne vegyen részt az autópálya-építésben). Mint azt korábban megírtuk, a várpalotai kavicsbányából szállította az M7-es töltőanyagát a sztrádaépítésen 400 milliós megbízást elnyert felcsúti Femol Kft.
A konzorcium szóvivőjétől kapott tájékoztatás szerint a Székesfehérvárt elkerülő utat a konzorcium tagja, a Betonút Rt. építi. Ez az úgynevezett 38-as fejlesztési projekthez, az egymilliárdos értékű Széchenyi pluszhoz tartozik - tájékoztatott az útépítés bonyolítója, a Nemzeti Autópálya Rt. illetékese.
Mint ismert, a konzorcium, vagyis a Vegyépszer-Betonút páros korábban 300 milliárd forint értékű munkára szerződött a Nemzeti Autópálya Rt.-vel, amit a közelmúltban újabb 200 milliárdos projekttel toldottak meg.
A Székesfehérvárról Várpalota irányába vezető út 4 sávosra való kiszélesítése a Fejér Megyei Közútkezelő Kht. beruházása - tájékoztatott a konzorcium szóvivője.
A Fejér Megyei Közútkezelő Kht. vezetőit nem értük el - szakmai úttal egybekötött kiránduláson vesznek részt Romániában. Szakértők számításai szerint 20 százalékkal drágább a sztrádaépítés kilométere annál, mint amennyiből megépíthető lett volna.
Korábban:
Orbán Győző bányájából nem szállítanak az autópálya-építésekhez