Drasztikusan emelkedtek a taxitarifák Budapesten. Csak néhány társaság maradt ki az áremelésből, ám ők is tervezik, hogy felzárkóznak a többiekhez. Azért, hogy az utas csak beüljön az autóba, másfélszer annyit kell fizetni: az eddigi 200 forint helyett szinte egységesen 300 forintot kérnek a társaságok. A kilométerdíjak is megváltoztak: már nem lehet 150 forint alatt megúszni a fuvar kilométerét.
A taxis szakma szerint még ezek az árak is túl alacsonyak. Az európai trend szerint egy kilométer viteldíja megegyezik a benzin literének árával. Vagyis jelenleg körülbelül 220 forintos tarifa lenne a reális - mondta érdeklődésünkre Horváth Pál, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének (Fodesz) elnöke. Még ez is jócskán alul maradna a fővárosi rendeletben maximált 330 forintos kilométerenkénti viteldíjnak. Horváth Pál szerint az átlagosan 15-20 százalékos drágulás nem áremelkedés, hanem árkiigazítás. Az eddigi taxitarifák szerinte sokszor nem fedezték a kiadásokat, ám a társaságok nem merték módosítani az árakat. Ha valaki egymaga emelné a tarifát, s ebben nem követik a többiek, elveszíti forgalma nagy részét - magyarázza Horváth Pál.
Az utasok figyelik az árakat, és rendszerint a legolcsóbb társaságot választják. Ugyanakkor az utazás minőségére, az autók állapotára is kényesek. A taxistársaságok egymás viteldíjait lesik árgus szemekkel. Horváth Pál tagadta, hogy a cégek egyeztettek volna az áremelésről, erre azonnal lecsapott volna a versenyhivatal. Az áremelés hatására átmenetileg csökkenni fog a forgalom. Ám aki eddig taxizott, ezután is taxizni fog - vélte a Fodesz elnöke, hozzátéve, hogy a havi 1,3 milliós utasforgalom évek óta állandó.