Felbontotta az ÁMI Általános Mérnöki Iroda Kft. autópálya építések lebonyolítására kötött mérnöki szerződését a Nemzeti Autópálya (NA) Rt., és a feladat elvégzésére közbeszerzési pályázat kiírása nélkül az Utiber Kft.-t kérte fel.
A Horn-kormány idején is az Utiber Kft. látta el az állami útépítések felügyeletét, de az NA Rt. 2000-ben az ÁMI Kft.-vel kötött szerződést a Széchenyi-program keretébe tartozó útfejlesztések ellenőrzésére.
A mérnöki iroda a beruházó és a kivitelező közötti kapcsolattartásért felel. Vizsgálja a munkálatok állását és szakvéleménye alapján dönt arról az NA Rt., hogy a kivitelező teljesítette-e a szerződésben vállalt feltételeket.
Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója az [origo]-nak megerősítette: Az NA Rt. azt kifogásolta, hogy az utakat építő cégek és a kivitelezést ellenőrző mérnöki iroda folyamatosan ugyanaz volt. Bodnár szerint a Széchenyi-plusz programban meghirdetett utakhoz kapcsolódó mérnöki munkákat véleményük szerint túl drágán vállalta az ÁMI.
Bodnár azt is elmondta, hogy a közbeszerzésre azért nem volt idő, mert legalább három hónapot vett volna igénybe a pályáztatás, de az ÁMI munkáját addig is el kell végeznie valakinek. A vezérigazgató szerint az Utiber megbízása csak a közbeszerzés kiírásáig szól.
Gál J. Zoltán kormányszóvivő nem kívánt nyilatkozni az ügyről. Csupán annyit mondott az [origo]-nak, hogy az NA Rt. nyilván megfontoltan járt el.
Az [origo] szerette volna az ügyben megkérdezni Keller Lászlót, a MeH közpénzek elköltésének ellenőrzésével megbízott államtitkárát, de Keller titkárságán azt mondták, hogy az államtitkár megállapodás alapján nem nyilatkozik az autópálya építésekkel kapcsolatos kérdésekről, mert az ügyben a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékes.
Keller korábban kifogásolta, hogy a Gazdasági Minisztérium nem közbeszerzéssel, hanem meghívásos pályázaton döntött az autópálya-építésekről.