Keller László egész napját azzal töltötte, hogy megpróbálta felvenni a kapcsolatot a gazdasági és közlekedési miniszterrel. Az [origo]-nak elmondta, hogy Csillag István döntése, amely szerint nem közbeszerzési eljárással, hanem zárt meghívásos pályázaton választanák ki három autópálya-építés résztvevőit, nincs szinkronban a kormányprogramban ígértekkel. Keller László, a MeH közpénzeket felügyelő államtitkára, aki az előző kormány alatt folyamatosan bírálta az Orbán-kabinetet többek között az autópálya-építések során mellőzött közbeszerzési eljárások miatt, nagyon sajnálná, ha ismét megkerülnék a nyílt közbeszerzési eljárást.
Keller szerint elkerülhetetlen a nyílt közbeszerzési eljárás, még ha megmagyarázható és törvényes is a gazdasági miniszter terve a meghívásos eljárásra. Keller a közpénzek átlátható felhasználását ígérő kormány nem túlságosan átlátható döntését azzal magyarázta, hogy vélhetően sokan maradtak olyanok a minisztériumban, akik az előző kormány közbeszerzéseket mellőző ténykedését is helyeselték, s most is ezt javasolták az új miniszternek.
Nem írnak ki közbeszerzési pályázatot az M3-as és az M7-es autópályák következő szakaszainak építésére - erősítette meg az MTI-nek a gazdasági és közlekedési miniszter. Csillag István ezzel összefüggésben emlékeztetett rá: ezeket a projekteket még az előző költségvetésben fogadták el, és akkor csak egy ajánlatot kértek a kivitelezésre. A miniszter elmondta: az M7-esnek és az M3-asnak olyan szakaszait érinti ez a döntés, amelyeknek az idei befejezése csak akkor lehetséges, ha több ajánlat alapján választják ki azt kivitelezőt, aki a legelőnyösebb árat és feltételeket kínálja. Ha most közbeszerzési eljárást írnánk ki, az ajánlatok legfeljebb novemberre érkeznének be, amikor is nehéz autópályát építeni - tette hozzá.
Arra a kérdésre, hogy a Vegyépszer szerepel-e a meghívottak között Csillag István kijelentette: a Vegyépszernek érvényes ajánlata van, így őket nem kell megkérdezni, de minden egyéb céget érdemes, amelyiknek van referenciája autópálya-építésben. A gazdasági miniszter megítélése szerint - amennyiben eredményes lesz a meghívásos versenytárgyalás - lehetőség lesz bizonyítani, hogy lehet-e olcsóbban, az adófizetők pénzét kímélve megépíteni az említett pályaszakaszokat.
A pályázatok 12 napos határidejét Csillag István elegendőnek tartja, ugyanis a műszaki tartalmát az építésnek minden pályázó ismeri. A részletes kiviteli terveket megkapták, szemben az előzőekkel, amikor folyamatos tervszolgáltatás mellett épített a kivitelező - mondta. Csillag István hozzátette: a július 24-i ajánlatbontást követően - amennyiben az eredményes - még augusztusban megkezdődhetnek a kivitelezési munkák.
A Nemzeti Autópálya Rt.-nél dolgozó informátorunk szerint a három munkát szétosztják a három cég között, a negyedik meghívott, a Hídépítő Rt. pedig megépítheti az összes útszakaszon átívelő hidakat, amelyek között egy nagy értékű folyami híd is lesz. A beruházás összértéke 50 milliárd forintra rúghat.
Ezzel párhuzamosan a Fidesz-kormány államtitkára, Manninger Jenő azt mondta, hogy a jelenlegi kormány döntésével azt bizonyította, hogy az autópálya-építés ügyében az előző kabinetet kizárólag politikai indíttatásból támadták. A politikus ugyanakkor helyesli, hogy a kormány még ebben az évben folytatni kívánja az autópálya-építési beruházásokat.