Vizsgálat a Forma-1 gazdaságosságáról

Vágólapra másolva!
A kabinet vizsgálatot indít a magyarországi Forma-1-es futam gazdaságosságáról - írja a Népszabadság. Ennek eredményétől függ az, hogy támogatja-e továbbiakban is az állam a futam megrendezését. Ha nem lesz állami támogatás, akkor valószínűleg nem lesz Foma-1-es verseny a Hungaroringen.
Vágólapra másolva!

Elképzelhető, hogy az idén láthatta vendégül utoljára Magyarország a Forma-1-et. A Népszabadság értesülései szerint az idei rossz látogatottsági eredmények és a futam megrendezésének jogáért fizetendő licencdíj megemelése arra késztették az új kormányt, hogy vizsgálatot rendeljen el a hazai nagydíj gazdaságossági hatásairól. Jelenleg ugyanis csak hozzávetőleges becslések állnak rendelkezésre arról, valójában mennyit hoz a Forma-1 Magyarországnak, azon belül a költségvetésnek. A Népszabadság információi szerint ennek a vizsgálatnak az eredményétől függ, hogy bekerül-e a jövő évi büdzsébe a Forma-1 megrendezéséhez szükséges állami támogatás kerete.

A Magyar Nagydíj támogatói - a rendezők, a rajongók - szerint a versenyre fordított állami kiadások mindenképpen megtérülnek a Forma-1-re látogató turisták költekezésének és a futam teremtette országpropagandának köszönhetően. A támogatók érvként hozzák fel, hogy állami segítségre mindenhol szükség van és a külföldi futamok sem a jegyárbevételekből tartják el magukat.

Egy öt évvel ezelőtti tanulmányból levezetve a szakértők állítják: a versenyre érkező turisták összesen több mint 10 milliárd forintot költenek Magyarországon, márpedig az ebből származó közvetlen költségvetési bevétel is eléri a 2-3 milliárd forintot. Ráadásul nehezen becsülhető az a reklámérték, amit a futam Magyarország számára jelent.

Ezekkel az érvekkel szemben állnak az idei rossz eredmények és az emelkedő költségek. Utóbbiak között is a verseny megrendezésének jogáért a Formula One Managmentnek (FOM) fizetendő licencdíj emelése. Az Orbán-kormány és az FOM között tavaly kötött megállapodás értelmében ugyanis a díj 2006-ig a 2001-es 6,2 millió dollárnak csaknem a kétszeresére emelkedik majd. Az idén a verseny megrendezésének joga 10,3 millió dollárba (mintegy 2,5 millárd forintba) került, és ez minden évben 10 százalékkal emelkedik a megállapodás szerint.

Az idén a 2,45 milliárdos jegyárbevétel a kormánytámogatás után végül is a gazdálkodás fedezetére marad meg. A kabinet most tulajdonképpen a költségvetési tartalékból kifizette a jogdíjat. Így tehát a Hungaroring Sport Rt. idei bevételei jelentősen emelkedtek (a cég a díjat támogatásként kapta meg, majd továbbutalta az összeget). A tavalyi több mint 3 milliárdos nettó árbevétel után az idén csak a jegyekből és a kormánytámogatásból 5 milliárd forintra tett szert a cég. A jogdíj kifizetése után tulajdonképpen a működésre, a verseny egyéb költségeire 2,4 milliárd maradt az idén.

Ugyanakkor a támogatás kifizetése arra ösztönözte a kormányt, hogy gazdaságossági számítást készíttessen - tudta meg a Népszabadság. Az ugyanis biztos, hogy a kabinet - ha nem akarja elérni a Hungaroring Sport Rt. felszámolását - jövőre is közvetlen támogatásként kell hogy kifizesse a licencdíjat. Ha a vizsgálatból az derül ki, hogy ez az öszszeg megtérül az államkasszának, a kormány biztosan beilleszti a jövő évi büdzsébe ezt a lehetséges kiadást - mondták a lapnak a nevük elhallgatását kérő illetékesek. Ám az sem biztos, hogy a kabinet nemet mond akkor, ha a futamra fordított összeg nem térül meg azonnal a költségvetésnek. Egyrészt a kabinet figyelembe veheti a verseny megrendezésének reklámértékét, másrészt politikai döntést is hozhat, számolva a száguldó cirkusz hazai rajongóinak esetleges "ellenvéleményével". A támogatás nélkül ugyanis szinte biztosan elmarad a verseny, hiszen az állami garancia is a feltétele a megrendezésének. Más kérdés, hogy valószínűleg az is kiadással jár, ha Magyarország lemondja a futamot, hiszen több évre szóló szerződéseket nem szokás a visszalépést szankcionáló pontok kihagyásával megkötni.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!