Magyarországon körülbelül 300 ezer kétütemű motorral hajtott gépkocsi közlekedik. Ezek az autók szennyezik a levegőt a legnagyobb mértékben: egy Trabant vagy Wartburg átlagosan százszor annyi szennyező anyagot bocsát a levegőbe, mint egy hasonló teljesítményű, katalizátorral felszerelt négyütemű autó. Ennek ellenére a kétüteműekre jelenleg nem írnak elő szénhidrogén-kibocsátási küszöböt, ezek az autósok türelmi időt kaptak 2005. július 1-ig. Akkor lép hatályba az új levegőminőség-védelmi rendelet, amely már a kétüteműekre vonatkozó határértéket is tartalmazza.
A kétütemű motorok átépítés nélkül nem tudják teljesíteni az új normákat, azonban léteznek olyan katalizátorok, amelyek a kétütemű járművek szénhidrogén-kibocsátását is képesek hatékonyan csökkenteni. 2005-ben - az inflációt is számításba véve - 30-45 ezer forintos költséggel lehet számolni, ami akár több is lehet, mint egy-egy korosabb autó piaci értéke).
A korlátozás várhatóan a mozgássérülteket érinti a legérzékenyebben, mintegy 60-70 ezer Trabant Hycomat van jelenleg a birtokukban. A minisztérium keresi a módját, hogy - valószínűleg kamatmentes hitelkonstrukció formájában - számukra is elfogadható finanszírozási megoldást találjon - írja a Népszabadság.