Az összes korábbi tervet felülmúló új autópálya-programot nyújt be a közeljövőben a kormány elé a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. A Népszabadság információi szerint a tárca előterjesztése, ami már átesett a közigazgatási államtitkári egyeztetésen, 2003 és 2006 között 282 kilométer új gyorsforgalmi út megépítésével, továbbá 563 kilométeren a fejlesztés megindításával számol. Ez a kormányzati ciklus végére összesen körülbelül 850 kilométernyi új autópálya vagy autóút átadását, illetve folyamatban lévő építését jelentené. (A program néhány eleméről Medgyessy Péter kormányfő is beszélt kedden a parlamentben.)
A Népszabadság birtokába került dokumentum szerint a gyorsforgalmi utak, valamint az országos közúthálózat fejlesztésének, felújításának és fenntartásának költségei a négy év alatt elérnék az 1740 milliárd forintot, ami az ebben az időszakban várható nemzeti össztermék 2,1 százaléka. (Összehasonlításként: az elmúlt tíz évben Magyarország átlagosan a GDP 0,65 százalékát költötte erre a célra.)
A horribilis összegből a kormány 1120 milliárd forintot fordítana a gyorsforgalmiút-hálózat fejlesztésére, valamint a Széchenyi-plusz már folyamatban lévő programjainak megvalósítására.
A lap szerint az előterjesztés szépséghibája a finanszírozhatóság. A közigazgatási államtitkári egyeztetés összefoglalójából ugyanis kiderül, hogy a Pénzügyminisztérium kifogásolja a terv pénzügyi hátterének kidolgozatlanságát, sőt egyenesen azt indítványozta, hogy a határozati javaslatból töröljék a pénzügyminiszter felelősségének hangsúlyozását a források biztosításában.
A koncepció 2004-től emelné meg jelentősen az útberuházások keretét. A 2003-ra rendelkezésre álló alig 80 milliárd forint még az ez évre korábban ígért fejlesztések megvalósítására sem elég. A dokumentum megerősíti a Népszabadság korábbi értesülését, miszerint a 2003-ra beígért autópálya-építéseket a kabinet csak egy egyedi pénzügyi konstrukcióban tudja finanszírozni. Ennek részeként a kivitelezők a múlt év végén húszszázalékos előleget vehettek fel, az idén viszont gyakorlatilag "ingyen" dolgoznak. Az M3-as, M7-es és M70-es új szakaszain elkészült munkákért ugyanis csak 2004 januárjában nyújtják be a számlát a költségvetésnek.
Az új autópálya-program igyekszik áttekinteni a finanszírozás egyéb lehetőségeit is a közvetlen, költségvetési forrásokon kívül. Így hitel felvételével, az M5-ös esetében pedig a sztráda koncesszióban történő továbbépítésével számol.
Ha a terv a pénzügyi nehézségek ellenére megvalósul, a ciklus végére Magyarország gyorsforgalmi útjainak hossza a jelenlegi 633 kilométerről 915 kilométerre bővülne, így az ország autópálya-hálózatának sűrűsége az EU jelenlegi átlagának a felét érhetné el - írja a Népszabadság.