A kormány szándéka szerint - a baleseti statisztikákra, azok tendenciáira tekintettel - szigorítják a közlekedési szabálysértések jogszabályi megítélését, illetve büntetését. Harsányi Zsolt, a Belügyminisztérium jogi főosztályának munkatársa szerdán az Országgyűlés Rendészeti Bizottságának ülésén még a nyár előtt tervezett rendeletmódosítást indokolva elmondta, hogy a büntetőpontrendszer két évvel ezelőtti bevezetése óta nem érzékelhető javulás a baleseti statisztikákban.
Harsányi közölte: 2001 és 2002 között a halálos balesetek száma 1132-ről 1232-re, a súlyos baleseteké 6673-ról 6943-ra emelkedett. A legjellemzőbb szabálysértések között említette a sebességhatár jelentős túllépését, az elsőbbség és az előzés szabályainak megszegését, továbbá jelentősnek nevezte az engedély nélküli járművezetések számát is.
Ismertetése szerint a rendeletmódosítás hatályba lépését követően számtalan olyan szabálysértésért kaphatnak az autósok súlyosabb mértékű pontbüntetést, amely korábban nem szerepelt a szabályozási listán. Így például a tervezet szerint a piros lámpajelzésen való áthaladásért, a rendőri jelzés figyelmen kívül hagyásáért, a biztonsági öv, a bukósisak vagy a biztonsági gyermekülés használatának elmulasztásáért 3-3 pontot, a vezetés közben kézben tartott mobiltelefon használatért 2 pontot adnak.
Harsányi Zsolt elmondta: eddig 292 ezren összesen 353 ezer pontot gyűjtöttek. A legtöbb pontot a 27 és az 51 év közötti járművezetők szerezték. A már büntetett járművezetők 84 százaléka egy pontot, 12 százaléka két pontot kapott. A negatív rekordot egy 15 büntetőpontot összegyűjtött autós tartja. A jogosítványt 18 pont összegyűjtése után veszik el.
Gál Zoltán, a testület szocialista elnöke a tervezett módosítás kapcsán elmondta: annak hatályba lépése kiegyensúlyozottabbá teszi a közlekedési szabálysértések eddigi egyoldalú szankcionálását és várhatóan pozitív hatást ér el azzal is, hogy a büntetés mértékét a tényállás veszélyessége, illetve gyakorisága alapján állapítja meg. Kontrát Károly, a testület fideszes alelnöke - a bizottság tagjainak ugyancsak egyhangú támogatása mellett - azt kérte: a kormány a szigorúbb szabályozás bevezetése előtt adjon arról megfelelő tájékoztatást az autóvezetőknek.