A MÁV eddig 37 darab BZ-motorkocsit állított vissza a forgalomba a január 23-án leállított 92 közül. A vonatközlekedést teljes mértékben idén szeptember-október körül állítják vissza az érintett vonalakon - hangzott el a vasúttársaság szerdai sajtótájékoztatóján.
A menetrend szerinti közlekedés biztosítása (buszokkal, illetve nagy teljesítményű mozdony vontatta szerelvényekkel) ezeken a vonalakon március 31-ig 110 millió forintjába került a MÁV-nak, és a vonatközlekedés teljes visszaállításáig havi ötmillió forintos költséggel számolnak. Jelenleg 11 vonalon járnak még részben vagy egészben autóbuszok a motorkocsik helyett, összesen 21 darab - közölte Vizsy Ferenc, a társaság személyszállítási igazgatója.
Tengelycsere és felújítás
A még felújítás alatt lévő motorvonatok ismételt forgalomba helyezése azért húzódik az eredetileg tervezettnél tovább, mivel a meghibásodott tengelyek cseréjén kívül egy általános külső-belső felújításon is átesnek, valamint az új tengelyek legyártása is időt igényel - erről már Csiba József, a gépészeti üzletág vezetője számolt be. A MÁV kalkulációi szerint csak a tengelycsere 200 millió forintba kerül majd a társaságnak. Az első 37 visszaállított szerelvényen ilyen felújítást nem végeztek, csak a tengelyeket cserélték ki.
A társaság által elrendelt, külső szakértők által elvégzett vizsgálat során megállapították, hogy a tengelyek megrepedésének oka a túlzott igénybevétel volt, amit elősegített, hogy ezek a vonatok "nem a legjobb" minőségű pályákon járnak . A vizsgálat azt is megállapította, hogy a meghibásodásoknak nincs köze a korábban elvégzett konstrukciós módosításokhoz - közölte a gépészeti igazgató.
Keresik a felelősöket
A MÁV egy belső vizsgálatot is elrendelt, amelynek egyebek mellett arra kell fényt derítenie, hogy történt-e emberi mulasztás a tengelyekkel kapcsolatos problémák kezelése során. Ez a vizsgálat jelenleg is folyik, most próbálják azonosítani az ezzel kapcsolatos döntéseket meghozó vezetőket - mondta Orosz Balázs, a MÁV jogi igazgatóságának vezetője.
Az új tengelyek egy részét - 50 darabot - a korábbi cseh szállítótól rendelték meg, az idő szorítása miatt közbeszerzési pályázat nélkül. A többi nagyobb mennyiségű tengely beszerzésére kiírt pályázat nyertese egy magyar cég, a Digép Rt. lett - közölte a jogi igazgató.
A MÁV vezérigazgatója merész és szokatlan lépésnek nevezte a január 23-i döntést. Mándoki Zoltán beszámolt egy közvélemény-kutatásról, amelynek eredményei szerint az utazók többsége megfelelő lépésnek ítélte a kocsik leállítását, és úgy gondolja, továbbra is érdemes a MÁV-val utazni.