Lassú ügyintézésről, a számítógépes rendszer sorozatos meghibásodásairól számolnak be május elseje óta azok a kereskedők, akik az Európai Unión kívüli országból származó árut szeretnének vámkezeltetni - írja a Népszabadság. Egyes szállítmányozók kamionjai már két hete arra várnak, hogy a vámőrség az uniós forgalom számára felszabadítsa rakományukat. A várakozás naponta több tízezer forintjukba kerül a kereskedőknek. Többen azon gondolkodnak, ha így megy tovább, Szlovákiában vagy más uniós tagállam területén vámoltatja harmadik országból származó termékeit.
Kovács Csaba vámprojektvezető szerint a VPOP mindent megtesz a gyorsításért. A kezdeti működési zavaroknak több okuk van a VPOP projektfelelőse szerint. A csatlakozást megelőző időszakban is folyamatosan jelentkeztek ügyfelek, hogy még a nemzeti jog szerint vámoltathassanak. Közben folyt azoknak a pénzügyőröknek a leszerelése, akiknek a munkájára a csatlakozás után az uniós belső határokon már nincs szükség, és a testületen belül nem találtak számukra megfelelő munkakört. Ők már nem tanulták meg az új rendszerek működtetését, az újfajta nyilatkozatok kitöltését, a többieknek pedig a csatlakozás előtti roham miatt nem volt idejük begyakorolni az új eljárásokat. Kovács Csaba szerint ugyanez elmondható az ügyfelekről is: a VPOP internetes oldalán április 22. óta megtalálhatók a csatlakozás után alkalmazandó előírások, ám az ügyfeleknek sem volt idejük tájékozódni.
Kovács a Népszabadságnak azt is elmondta, hogy egy "rejtélyes szoftverhiba" miatt napközben lelassul a vámáru-nyilatkozat-feldolgozó rendszerük. Amit este nyolc-tíz perc alatt elvégeznek, napközben 30-40 percig is eltart. Jelenleg a szoftver fejlesztői, a VPOP informatikusai és külső, független szakértők közösen keresik a megoldást. Szerda délután, a munkaidő befejezése után megkezdték a program új változatának terheléses tesztjét, és ha eredményes lesz, még az éjszaka lecserélik a lassú változatot az újra.