"Az oktatási miniszternek óvnia kellene az iskolákat a reklámoktól, nem pedig segítenie a cégek reklámbevételeit" - jelentette ki az [origo]-nak Tömöri Balázs, a Humusz munkatársa. Az Oktatási Minisztérium tervezete szerint ugyanis a naponta 4-5 kilogrammot cipelő diákok terheit iskolaszekrények építésével lehetne csökkenteni. A költségvetésben azonban erre jelenleg nincs fedezet, így a tárca szerint a szekrények felületét reklámcélra lehetne értékesíteni. A tervezet ellen közel 50 civil szervezet tiltakozott, köztük a Humusz és a Magyar Pszichológiai Társaság Neveléslélektani Szekciója.
Magyar Bálint oktatási miniszter az [origo]-nak elmondta: a diákok terheit mindenképpen enyhíteni kell, mivel naponta testsúlyuk közel 20 százalékát hordják a hátukon, emiatt pedig egyre gyakoribbak a tanulók mozgásszervi elváltozásai. A tárca számos javaslata közül csupán az egyik a szekrényépítés. A minisztérium emellett javasolja, hogy a naponta használt tankönyvek összsúlya ne haladja meg a három kilogrammot, valamint hogy az alsótagozatos diákok ne kapjanak házi feladatot.
"Szívesebben látok az iskolákban fogpasztareklámot, mint görnyedt diákokat" - magyarázta Magyar. A szekrények építésére ugyanis a tárcának nincs pénze, így a milliárdos nagyságrendű beruházáshoz szükséges forrásokat reklámokból fedeznék. Magyar Bálint elmondta: a tárca üdvözöl minden olyan kezdeményezést, amelynek célja a hirdető cégek és az iskolák egymásra találása. Az oktatási miniszter szerint nem kell attól tartani, hogy fogyasztásra ösztönző reklámok árasztják el az iskolákat, a közoktatási törvény ugyanis tiltja a gazdasági célú iskolai hirdetéseket, így főként az egészséges életmódra ösztönző reklámok megjelenése várható.
Más véleményen vannak a civil szervezetek. A Humusz környezetvédő szervezet szerint a közoktatási törvény valóban szabályozza az iskolai reklámokat, ennek betartását viszont senki nem ellenőrzi. Ez pedig azt eredményezi, hogy Coca-Cola-automatáktól óvszerreklámokig bármi megjelenhet az iskolákban - magyarázta Tömöri Balázs. A Humusz aktivistája szerint az oktatási tárca javaslata tovább hígítja majd a szabályozást, hiszen az iskolák nincsenek abban a helyzetben, hogy visszautasítsák a fogyasztásra ösztönző cégek hirdetéseit. Tömöri szerint az iskolai reklámok a cégek agymosó tevékenységéhez asszisztálnak, mivel már gyerekkorban kialakítják a márkafüggőséget.
Szintén ellenzi a reklámok iskolai megjelenését a Magyar Pszichológiai Társaság Neveléslélektani Szekciója. Dr. Vajda Zsuzsa, a szervezet elnöke az [origo]-nak elmondta: az oktatási tárca felvetése anyagi nyomást gyakorol iskolákra, hogy forrást szerezzenek a szekrényépítésekhez, egészségvédő reklámokból pedig nem lehet bevételt elérni. Ráadásul Vajda szerint a gyerekeknek szóló reklám etikátlan, a fogyasztói döntést ugyanis a szülő hozza meg, ez pedig konfliktushoz vezethet a szülő és a gyerek között. A tiltakozó civil szervezetek javaslata szerint az oktatási tárcának évente bizonyos összegű forrást kéne biztosítani, amiből évről évre pályázhatnának az iskolák.