Ficzere Lajos, az Országos Választási Bizottság (OVB) elnöke sajtótájékoztatóján kijelentette: "A népszavazással kapcsolatos kampánytevékenység - ezt tapasztaltuk a gyakorlati munkánk során - túlságosan átpolitizálódott, és pártpolitikai jellegű dimenziókat kapott, pártpolitikai csatározások jellemezték, jóllehet a népszavazás egy önálló, független, sajátos hatalomgyakorlási forma". Elmondta, hogy a választási eljárásról szóló jelenlegi törvény erre a kérdésre - nagyon kis eltéréssel - az országgyűlési képviselők választására vonatkozó rendelkezések alkalmazását írja elő.
Azt mondta, szükség lenne arra, hogy a választási jogszabályok egyértelműen és világosan határozzák meg az állami szervek választási kampányban való részvételét. Ma csak egy tilalom van a törvényben erre vonatkozólag, hogy nem lehet kampánytevékenységet, választási gyűlést tartani állami és önkormányzati szervek helyiségeiben. Szabályozni kellene a kampányfinanszírozást is, ugyanis a jogalkotó nem terjesztette ki az országgyűlési képviselő választás ide vonatkozó rendelkezéseit az országos népszavazásra - tette hozzá az OVB elnöke.
Ficzere elmondta azt is: az alkotmány nem állapít meg érvényességi, csak eredményességi küszöböt a népszavazással kapcsolatban. "A Magyar Köztársaság alkotmánya szabályozza az országos népszavazás eredményességi küszöbét, érvényességi küszöb nincsen, legalábbis közvetlen formában az érvényességről az alkotmány nem rendelkezik" - közölte az elnök. Az országos ügydöntő népszavazás akkor eredményes, ha az összes magyar választópolgár egynegyede nem csak részt vesz, hanem azonos módon is szavaz.
Hozzátette: az aláírásgyűjtés időszakában a véleménynyilvánító népszavazás átfordulhat ügydöntővé, ha 100 ezer helyett 200 ezer aláírás gyűlik össze. Ha azonban az ügydöntő népszavazás kellő részvétel híján nem eredményes, az nem tekinthető véleménynyilvánító népszavazásnak.