"A betűket szabályosan alakítja, kapcsolásuk megfelelő. Nyomtatott szövegről másolva nem ejt hibát. Írásképe rendezett, esztétikus. Füzetvezetése példamutató. Megfigyelései pontosak. Képes megadott szempontú rendszerezésre. Rendkívül nyitott a környezet jelenségei iránt". Ilyen szövegeket találhatnak ezentúl az alsós diákok szülei a bizonyítványokban jegyek helyett.
A közoktatási reform értelmében az idén végzett elsősök kapnak először ilyen szöveges értékelést. Jegyek 4. végén kerülnek először a bizonyítványba. Az idei év még nem jelent komoly változást, mert elsőben eddig sem volt számszerű, csak szöveges értékelés. Mindössze annyi történik, hogy az eddigi példás, megfelelt szöveget hosszabb, de nem a diákoknak, hanem a szülőknek szóló leírás váltja fel.
"Sokat kínlódtunk vele, de megérte" - mondta az [origo]-nak Páricsi Dezsőné, a Váci utcai ének-zene tagozatos általános iskola igazgatója. Szerinte az új - a korábbinál jóval nagyobb alakú - bizonyítványok szépek és rendezettek. A részletes szöveges értékelés Páricsi szerint fontos az első évfolyamokon, mert így a tanár jobban ki tudja fejteni, hogy mi a véleménye a diákról és egy esetlegesen rosszabb, szűkszavú értékelés sem veszi el a gyerekek kedvét a tanulástól. "A szülő így látja pontosan, hogy miben kell fejlődni. Felső előtt kell majd eldönteni, hogy rendelkezik-e a gyerek az önálló tanuláshoz szükséges képességekkel" - foglalta össze az új rendszerről alkotott véleményét.
Páricsi azonban több problémát is megemlített. Az új bizonyítványok több adminisztrációt jelentenek. Így fordulhatott elő, hogy az iskola 52 elsősének jellemzésére a tanárok 4-5 napja ráment. A helyzetet nehezítette az is, hogy Páricsi szerint az Oktatási Minisztérium (OM) késve, mindössze 3 hete küldte meg a bizonyítványokat és a jellemzés elkészítéséhez segítséget nyújtó programot.
Mivel az iskolák nem voltak biztosak benne, hogy az OM-től programot is kapnak a jellemzések elkészítéséhez, a legtöbb helyen rengeteg munkával - a minisztérium által javasolt alapra építve - saját jellemzési rendszert dolgoztak ki. "2004-ben módosítottuk a tantervet a reform miatt és hosszú hónapokat dolgoztunk a saját jellemzési rendszerükön" - mondta Páricsi, hasonlóan az [origo] által megkeresett többi iskolaigazgatóhoz is. A saját értékeléseket végül nagyrészt sutba dobták az iskolák, hogy átvegyék az OM által későn, de végül mégis megküldött rendszert.