A katasztrófavédelmi főigazgatóság szóvivője, Dobson Tibor az [origo]-nak elmondta, egy túlélője van a borsodi légikatasztrófának, a szlovák gép többi 42 utasa meghalt. Az egyetlen életben maradt utast életveszélyes sérülésekkel szállították a kassai kórházba. Az [origo] információi szerint a férfi állapotát satbilizálták, jelenleg mesterséges altatásban az intenzív osztályon ápolják.
A katasztrófavédelem adatai szerint 43-an - 36 utas és hétfőnyi személyzet - tartózkodtak azon a szlovák katonai repülőgépen, amely csütörtök este zuhant le a Borsod megyei Hejce közelében. Eddig 22 áldozatot azonosítottak - közölte pénteken reggel a vezérkari főnök az MTI-vel.
Korábban voltak olyan hírek, hogy 48-an, illetve 45-en tartózkodtak a gépen. A szlovák kormányfő is azt közölte azonban, hogy 43 ember - köztük 28 katona - volt a fedélzeten.
A gépen tartózkodók mindegyike szlovák állampolgár volt. Lamperth Mónika belügyminiszter azonban pénteki sajtótájékoztatóján közölte, az utaslista alapján nem lehet kizárni, hogy szlovákiai magyar is lehet az áldozatok között. Hozzátette, a holttestek azonosításáig erről többet nem tudnak mondani. Ennek kapcsán megkerestük a szlovák külügyminisztériumot is, ott azonban közölték, hogy a szóvivő a miniszterrel tárgyal, ezért nem érhető el.
Fél nyolc körül kezdődött a műszaki szemle, amelynek során szakértők vizsgálják meg a helyszínt. Garamvölgyi László rendőrséginszóvivő elmondta, az éjszaka folyamán a magyar katonai, illetve polgári légügyi hatóság, valamint a szlovák hadsereg munkatársainak részvételével vizsgálóbizottság alakult, melynek feladata a katasztrófa körülményeinek tisztázása. A helyszínt megtekintette és tájékoztatást kapott Szlovákia magyarországi nagykövete, valamint a szlovák hadsereg törzsfőnöke is.
Az első név szerint ismert áldozat Jozef Stank alezredes, a szlovák fegyveres erők püspöki helynöke. Ezt a Szlovák Püspöki Konferencia sajtóirodája közölte péntek reggel.
A rendőrség szerint az eddigi vizsgálatok alapján megállapítható, hogy a repülőgép nem látott el katonai feladatot, lőfegyver, lőszer, vagy robbanóanyag nem volt rajta.
A mentési munkálatokat a rossz időjárási körülmények és a domborzati viszonyok is nehezítették - mondta korábban kérdésünkre Dobson Tibor. A szlovák katonai szállítógép letarolta az erdő egy részét - a rendőrség szerint 300-400 méter hosszan és 30 méter szélességben tarolta le a fák koronáját - roncsai egy 40-szer 600 méteres területre zuhantak le erdős, hegyes vidéken, 700 méter fölötti magasságban, havas, jeges terepen. Az MTI pénteken reggel úgy értesült, hogy a helyszínen megtalálták a gép fekete dobozát, de ezt az információt hivatalosan még nem erősítették meg.
A kutatásban 220 fős magyar mentőegység - tűzoltók, rendőrök, mentők, katonák - valamint 80 szlovák tűzoltó, mentő és katona vesz részt. A szerencsétlenség helyszínén kisebb tüzek keletkeztek, de azokat gyorsan sikerült lokalizálni.
A terepet csúszós, meredek, veszélyes hegyi útvonalon lehet megközelíteni, de egyelőre csak a hatóságok munkatársai tartózkodhatnak a szerencsétlenség helyszínen, a biztosítást a rendőrség, a határőrség és a katasztrófavédelem végzik, később csatlakoznak hozzájuk a REBISZ munkatársai is. Jelenleg hatszáz fő van a helyszínen.
Győrfi Pál, a mentőszolgálat szóvivője az éjszaka folyamán az [origo]-nak megerősítette, hogy egy túlélőt találtak, akit életveszélyes égési és belső sérülésekkel szállítottak a kassai kórházba. Győrfi elmondása szerint azért indultak Kassára, mert egyébként Miskolcra szállíthatták volna, de az jóval messzebb van.
A tragédia helyszínét nagyon nehezen lehet megközelíteni - tette hozzá Győrfi. Normál autóval csak Hejce határáig lehet eljutni, onnan terepjáróval négy kilométert kell megtenni egy vadászházig, ahonnan csak gyalog lehet közelebb menni a roncsokhoz.
Az MTI tudósítója a helyszínről éjjel fél 12 után arról számolt be, hogy lángolnak a lezuhant szlovák katonai gép roncsai, holttesteket lehet látni a gép környezetében. A gép roncsai az abaúji, 700 méter magas Borsó-hegyen, 200 méteres körzetben szóródtak szét. Magyar és szlovák mentőkön és tűzoltókon kívül favágók is dolgoznak, hogy az erdős területet jobban meg lehessen közelíteni. A környéket csak terepjáróval lehet elérni - jelentette a helyszínről Illésy Sándor, az MTI Borsod megyei tudósítója. A lezuhant gép nem látott el katonai feladatot, lőfegyver, lőszer, vagy robbanóanyag nem volt rajta - közölte pénteken reggel a rendőrség.
Egy túlélő állítólag hazatelefonált
Röviddel a szlovák katonai szállítógép magyarországi lezuhanása után egy túlélő hazatelefonált a feleségének, akivel közölte, hogy a gépük az előző percekben lezuhant, és kérte: azonnal riassza a szlovák légierőt és a rendőrséget. Michaela Farkasová, a túlélő felesége a TA3 szlovák hírtelevízió 23.00 órakor kezdődött hírműsorában telefonon mondta el, hogy este, körülbelül 19.30-kor a férje hazatelefonált és közölte vele: a repülőgépük néhány perce lezuhant, és ő túlélte a balesetet, de semmi egyéb információja nincs, mert csak abban a percben tért magához.
A katasztrófa túlélője ezen kívül csak azt tudta közölni a feleségével, hogy valahol erdős területre zuhantak. A beszélgetés ekkor megszakadt, a feleség hiába hívta a férje mobiltelefonjának számát. Csak feltételezni lehet, hogy a telefonáló azonos azzal az egyetlen túlélővel, akit Kassára szállítottak.
Kóka János közlekedési miniszter az MTV esti hírműsorában elmondta, hogy a gép Hejcétől három, a szlovák határtól tíz kilométerre zuhant le. Nehezíti a mentést, hogy a gép egy 700 méteres hegynek csapódott, és a környéken az erdő is kigyulladt.
Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője, elmondta, hogy a mentésben és a terület biztosításában a Magyar Honvédség egri és szolnoki alakulatainak száz katonája vesz részt. A különleges műveleti és felderítő katonák jártasak a hegyi, erdős terepen való tájékozódásban és éjjellátó felszerelésekkel is rendelkeznek. A kutatásban és mentésben rendőrök, határőrök és a katasztrófavédelem is részt vesz.
Fél nyolc után vesztették el a radarjelet
Nem sokkal fél 8 után vesztette el a radarjelet a légiirányítást végző HungaroControl, majd ezt követően a magyar légierő kutató-mentő szolgálata riasztást kapott. Mivel a repülőgép Pristinából Kassára tartott, és már közel járt a szlovák határhoz, a szlovák hadsereg kutató-mentői engedélyt kapott, hogy berepüljön az országba, így a szlovákok végezték el a gép felderítését.
A szlovákok a magyar légi felderítéssel egyszerre észlelték az An-24-es szállítógép eltűnését. A magyar honvédség azt a tájékoztatást kapta, hogy a szlovákok a levegőben lévő repülőgépekről is érzékelték a tüzet.
Hackl Mónika, a HungaroControl szóvivője az MTI-nek elmondta: a HungaroControl a szlovák gépet rendben átadta a szlovák légiirányításnak, akik azt át is vették. Értesülése szerint a gép nem jelzett hibát a szlovák légiirányításnak. Bajkó Erika, a Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője közölte: a szlovák gép már a kassai leszálláshoz készült, amikor mintegy ezer méteres magasságból lezuhant.