A magyar lakosságnak csak 57 százaléka elégedett a magyar közoktatással, míg ez az arány 2002-ben 64 százalékos volt - derült ki abból az [origo] birtokába jutott felmérésből, amely az Országos Közoktatási Intézet (OKI) felkérésére készült el.
Az OKI háromévente adja ki a Jelentés a magyar közoktatásról című kiadványát. Ennek részeként készítenek egy közvélemény-kutatást is, amely azt vizsgálja, hogy mi a véleménye a közoktatásról a magyar lakosságnak. A több száz oldalas kötet várhatóan októberre készül el, a közvélemény-kutatás eredményeit pedig ezen a héten ismerteti az Oktatási Minisztérium.
Az 1023 fős, reprezentatív mintán végzett felmérés többek között azt vizsgálta, hogy a lakosság mennyire elégedett a közszolgáltatások színvonalával: ebből az derül, hogy a megkérdezettek legjobban az áruellátással elégedettek (74 százalék nyilatkozta ezt), míg a legkevésbé (31 százalék) a lakáshoz jutással vannak megelégedve.
Az elégedettségi rangsorban második helyen szerepel az oktatás, 2005-ben a megkérdezettek 57 százaléka volt elégedett vele. Ez az arány 1990-ben ugyancsak 57 százalék volt, 2002-ben viszont magasabb, 64 százalék. A megkérdezettek 27 százaléka mondta, hogy romlott az oktatás színvonala, 2002-ben 20 százalék volt ez az arány.
Az [origo] birtokába került tanulmány szerint az iskolázottabbak mindig jóval kevésbé elégedettek az oktatással, mint azok, akiknek alacsonyabb szintű végzettségük van. Az OKI szerint a közoktatás megítélésében meghatározó volt, hogy a válaszolók, a korábbiaktól eltérően nagyobb arányban hallottak arról a nemzetközi a PISA vizsgálatról, amely szerint a magyar diákok nemzetközi összehasonlításban meglehetősen gyengén teljesítenek.
A felmérés során vizsgálták azt is, hogy mi a lakosság véleménye az oktatást érintő kormányzati lépésekről. A szöveges értékelés és az új típusú érettségi bevezetése kedvező fogadtatásra talált. Az általános iskola alsó évfolyamaiban vezetett, szöveges értékelést a megkérdezettek 52 százaléka, az évismétlés szigorítását pedig 44 százalék tartotta jó dolognak. A megkérdezettek döntő többsége pozitívan ítéli meg a kétszintű érettségi bevezetését is.
Az OKI felmérése összességében megállapítja, hogy miközben az elmúlt években romlott az oktatással való elégedettség, addig a bevezetett reformok megítélése pozitív volt.
Szabó András