"Sajnos minden jóval jár egy kicsi nehézség is" - kezdte Menyhért László, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese keddi sajtótájékoztatóját, melyen a nagykörúti felújítások miatti forgalmi változásokat ismertette. "Ez a villamosvonal talán a világ, de biztos, hogy Európa legterheltebb villamosvonala" - mondta Menyhért, majd hozzátette: 200 ezer ember utazik rajta naponta.
A 3,4 milliárd forintba kerülő beruházást 53 nap alatt, április 18. és június 9. között valósítják meg, és amint befejeződik a munka, rögtön másnap hozzálátnak a metró felújításához. Az új alacsonypadlós Siemens Combino villamosok érkezése előtt 21 megállópárt újítanak fel. A közlekedés üzembiztosabb lesz, ritkábbak lesznek a forgalmi zavarok, komfortosabbak és akadálymentesítettek lesznek a megállók - ígéri a BKV.
Korszerűsítik és energiatakarékosabbá teszik az áramellátó berendezéseket, felújítják a kábelhálózatot. Helyenként renoválják a síneket és a kocsiszíni kitérőket is. Az akadálymentesítés érdekében megemelik a peronok magasságát, és rámpákat helyeznek ki. "Ettől kezdve nem fel- és leszállunk a villamosra, hanem ki- és beszállunk" - fogalmazta meg Vajda Pál főpolgármester-helyettes az akadálymentesítéstől várt eredményt.
A mozgássérültek közlekedését piktogramok könnyítik majd meg, amelyek megmutatják, hol nyílnak a kerekes szék elhelyezésére alkalmas ajtók. A Király, a Wesselényi és a Mester utcánál, valamint a Rákóczi és a Baross téren kiszélesítik a megállókat, nagyobb utasvárót építenek a Nyugati téren.
Az első ütem május 19-ig tart, ezalatt a Moszkva és a Blaha Lujza tér között pótlóbuszok járnak, a vonal többi részén közlekedik a villamos. A buszok a Blahánál fognak visszafordulni, ezért ideiglenes sávot jelölnek ki számukra a Rákóczi úton.
A május 20-21-i hétvégén egyáltalán nem jár majd a négyes-hatos, csak pótlóbuszok. Május 22-től június 9-ig a Blaha Lujza tér és a Móricz Zsigmond közti szakasz kerül sorra. Június 3. és 5. között rövidebb útvonalon, a Moszkva tér és az Oktogon között közlekedik majd a villamos. A pótlóbuszok forgalmát ideiglenesen kijelölt autóbuszsávok segítik, és átmenetileg nem lehet majd parkolni a nagykörúti szélső sáv egyes szakaszain.
A Moszkva és a Blaha közt 45 csuklós autóbusz közlekedik majd a hétköznapokon. A május 20-i hétvégén 30 pótlójármű lesz forgalomban. A Blaha-Móricz szakasz felújítása alatt hétköznap 36, hétvégén 27 autóbusz szállítja majd az embereket.
Vajda bejelentette: legkésőbb augusztusban megindul a járműcsere a vonalon, még idén lecserélnek 20 villamost, az állomány felét. Donáth Zoltán, a BKV beruházási és közbeszerzési vezérigazgató-helyettese közölte, hogy az új járművek csendesebbek lesznek elődeiknél, és a felsővezeték rengéséből eredő zaj is kisebb lesz.
Vajda Pál szerint Budapest idén történetének legnagyobb vállalkozásába fogott bele, hiszen csak közlekedésfejlesztésre több mint 110 milliárd forintot fognak idén költeni, ebből a tömegközlekedésre megy el 85 milliárd. 300 millió forintot európai uniós forrásból szereztek meg: ez az összeg fedezi az áramellátás korszerűsítését.
A terv szerint a nagykörúti munkák megkezdése előtt befejezik a Lánchíd és a Dráva utca között a rakpart felújítását, hogy ott meg tudják nyitni a forgalmat. A főváros és a BKV vezetése az autósok türelmét és megértését kérte, valamint azt tanácsolják, hogy a felújítások alatt lehetőleg hagyja otthon az autóját, aki csak teheti. Menyhért elmondta: számítanak az ésszerű utazástervezésre is.
Megújul a reptéri buszjárat
Április 14-től a régi Reptérbusz vonalán 200-as jelzéssel Volvo járművek közlekednek, melyekben a csomagok számára kialakított biztonságos tárolórész található. A buszt azért keresztelték át, mert a külföldieknek nem mondott semmit a régi elnevezés. Az új buszok ezentúl a városközpont felé bekanyarodnak az 1-es terminálra is. Az ellenkező irányban egyelőre nem érintik még ezt a megállót, mert visszafelé 3 sávon, közöttük 2 gyorsforgalmin kellene keresztülkanyarodniuk. Menyhért úgy fogalmazott, hogy amíg nincs lámpa, felelőtlenség lenne egy csuklós buszt beengedni egy ilyen kereszteződésbe.
Janecskó Kata