Az összes általános és középiskola több mint 450 ezer diákja vesz részt jövő hét szerdán abban az országos kompetenciamérésben, amelynek célja annak feltérképezése, mennyire tudják alkalmazni, felhasználni iskolában szerzett tudásukat a tanulók. Így május 31-én - bár nem tanítási szünetről van szó - minden 4., 6., 8. és 10. évfolyamos tanulónak a tanórák helyett szövegértési, matematikai képességeit vizsgáló feladatsorokat kell megoldania.
Az országos szintű kompetenciafelmérés szükségessége az után vált nyilvánvalóvá, hogy a nemzetközi PISA 2000 vizsgálatban a magyar diákok gyakorlatilag leszerepeltek, hiszen kiderült: az elsajátított ismereteiket nem tudják életszerű helyzetekben használni.
"A PISA 2000 felmérés eredménye valóságos sokkhatásként ért mindenkit, kiderült, hogy a magyar tanulók messze nem tudják úgy hasznosítani a tudásukat, mint kellene" - mondta Páta Károly, a SuliNova Kht. igazgatója, az idei kompetenciafelmérésről szóló szerdai sajtótájékoztatón. "Tudnak olvasni, de nem értik, amit olvasnak, tehát a szövegértési képességük nem megfelelő. Ahogy a matematikát sem tudják valós, életszerű példákban alkalmazni" - magyarázta.
A gyenge eredmények ráadásul annak ellenére születnek, hogy Magyarországon az uniós átlagnak megfelelő vagy éppen felette van az oktatásra fordított kiadások aránya (2003-ben a GDP 6 százalékát fordítottuk az oktatási kiadásokra, miközben a régi uniós országoknál ez az átlag 5,2 százalék volt).
Kiemelt terület
Az már a választási kampány során is kiderült, hogy a kormánypártok által tervezett nagyszabású reformok egyik fő csapásiránya az oktatás lesz, és éppen a fent részletezett rossz tendenciákon próbálnak fordítani. Az oktatás területe a koalíciós tárgyalások során is kiemelkedett a többi közül, ha másban nem, annyiban igen, hogy erről szivárogtak ki egyedül konkrét tervek.
A Népszabadság kedden arról számolt be, hogy megemelnék a tanárok kötelező óraszámát - a jelenlegi heti húszról fokozatosan huszonnégyre -, ami értelemszerűen egy részük elbocsátásához vezetne, másrészt a fizetés egy részét az elvégzett munka minőségétől függően kapnák meg. Szerdán pedig arról adott hírt a lap, hogy a kormányzati tervek szerint 2008 őszétől megszűnnének a nyolcosztályos gimnáziumok.
Bár az óraszámemeléssel és a minőségi mutatóktól függő bérezéssel kapcsolatos értesüléseket az [origo]-nak is megerősítették kormányzati forrásból, az Oktatási Minisztérium nem nyilatkozik, helyette sokat sejtetően hallgat. A kompetenciafelmérésről szóló szerdai sajtótájékoztatón Sipos János közoktatásért felelős helyettes államtitkár is elhárította a nyolcosztályos gimnáziumok megszüntetésére és a kötelező óraszám megemelésére vonatkozó kérdéseket, mondván, nem akar elébe szaladni a kormányprogramnak.