A Budapesti Közlekedési Vállalat a felújítás előtt azt ígérte, hogy a megállók átépítésekor elsődleges szempont lesz a fogyatékosságokkal élő emberek esélyegyenlőségének biztosítása. A tervek szerint a felújítás részét képezi a vakok és gyengénlátók, illetve a mozgáskorlátozottak közlekedésének akadálymentesítése, illetve olyan építészeti megoldások kialakítása, melyek a fogyatékosok közlekedését és tájékozódását segítik.
Ennek érdekében csökkentették a falak síkjából kiugró berendezési tárgyak számát, a világítás felújításakor növelték a fényerőt, illetve a feliratok betűméretét. Ezenfelül a BKV vakvezető sávokat, lifteket és speciális berendezéseket ígért, de ezek kialakítása elakadt.
A vakok számára óriási segítséget jelentene az érdes felületű, bottal könnyen kitapogatható, talppal érzékelhető sávok beépítése a burkolatba, ugyanis ezeket követve gyorsan és akadálymentesen közelíthetnék meg a peront, a kijáratot vagy mozgólépcsőt.
Fodor Ágnes, a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesületének (VGYKE) elnöke az [origo] munkatársának elmondta, a közlekedési vállalat február óta tárgyal a szervezetükkel, de eddig nem tudtak megegyezni. Állítása szerint a BKV az elmúlt fél évben újabb és újabb ötletekkel állt elő, az egyesület tagjait több alkalommal tesztelésre invitálta, de végül a közlekedésiek egyik megoldást sem találták kivitelezhetőnek. Fodor érthetetlennek tartja, miért nem alakították ki a felújítás tíz hete alatt a sávokat.
Ehhez képest az egyesület elnöke szerint valóságos sikertörténet a hangjelzéseket kiadó, útbaigazító rendszerek kiépítése a Batthyány és a Moszkva téren. Ezeket viszont csakis távirányítóval lehet üzembe hozni, márpedig egy-egy ilyen készülék ára elérheti az ötezer forintot is. Az egyesület egyelőre keresi a módját, hogy miképpen lehetne ezeket a készülékeket jutányosan beszerezni és szétosztani az érintettek között.
A közlekedési vállalat illetékesei azt ígérik, az elkövetkező hetekben kialakítják az ígért sávokat. "Az idei év munkáinak főüteme mintegy 10 hétig, augusztus 19-ig tartott. Ez alatt a 71 nap alatt azok a munkák készültek el, amelyek lehetővé teszik az ismételt metróközlekedést a lezárt szakaszon" - fogalmaz a Budapesti Közlekedési Vállalat múlt héten kiadott közleménye, hangsúlyozva, hogy az állomások csak november 11-én készülnek el teljesen, sőt, a Deák tér befejezése akár jövő év márciusáig is elhúzódhat. A BKV eleve három rekonstrukciós ütemmel számolt, már május végén jelezték, a felújítás november közepéig eltart.
Molnár Gábor, a BKV főmérnöke lapunknak azt mondta, a VGYKE által javasolt megoldást az illetékes hatóságok balesetveszélyesnek találták, mert túl durva a sáv felülete, könnyen megbotlanának benne az utasok. A főmérnök bízik benne, hogy legkésőbb a hétfői egyeztetésen megtalálják a közös nevezőt az egyesülettel, így ősszel az éjszakai üzemszünetekben beépítik a burkolatba a vakvezető sávot.
Ami a lifteket illeti: a tavaly kiírt közbeszerzési eljárás érvénytelenül zárult, így a BKV még nem tudta kiépíteni a felvonókat a megállóknál. Molnár Gábor tájékoztatása szerint a pályázók horribilis árat kértek, amit a fővárossal folytatott egyeztetések után a BKV elutasított. Végül úgy döntöttek, kiírnak egy új pályázatot, melyben csak a Blaha Lujza tér szerepel, és az itt kiépített lift lesz a többi állomáson is kialakítandó felvonó prototípusa.
M. László Ferenc