"Felmerül a gyanú, hogy a Combinókat nem a rongálások megakadályozása miatt járatják mától csökkentett üzemmódban, hanem azért, mert valójában műszaki problémák vannak a szerelvényekkel" - mondta Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője az [origo]-nak. A BKV szerdán jelentette be, hogy elfogadva a gyártó Siemens javaslatát csütörtöktől akár több hétig csökkentett üzemmódban, csak az esti órákban szállítanak utasokat a szerelvények, hogy így akadályozzák meg a további rongálásokat.
Az új villamosok hétfőtől a csütörtöki korlátozásig mindössze három napon át szállítottak teljes üzemmódban utasokat. A VEKE azt állítja, hogy ez alatt több szerelvénynél adódtak kisebb-nagyobb gondok, ráadásul több járművön is motormeghibásodások miatt ki kellett cserélni alkatrészeket.
Farkas Szilvia, a villamosokat gyártó Siemens Zrt. kommunikációs igazgatója az [origo] kérdésére azonban cáfolta, hogy motorhibák, illetve motorcserék lettek volna. Tájékoztatása szerint a motorok hajtóműveit kellett cserélni, de nem meghibásodás miatt, hanem egy egységes nemzetközi, minden gyártmányon végrehajtott karbantartás részeként.
A kommunikációs igazgató arról, hogy a cég javaslatára csütörtöktől csökkentett üzemben működnek a villamosok, azt mondta: "Most várunk, figyeljük, hogy minden rendben van-e a járművekkel, és természetesen közben dolgozunk, folyik a napi karbantartás."
Tájékoztatása szerint a BKV biztonsági őrei mellett minden egyes Combinón ott lesznek a Siemens műszaki emberei, akik azonnal be tudnak avatkozni és segíteni tudnak a villamosvezetőnek, ha szükséges. Farkas Szilvia hangsúlyozta, hogy az új járatok éppen az utasok biztonsága érdekében sokkal érzékenyebb gépek, amit meg kell szokni az utasoknak és a vezetőnek is. Azt, hogy mégis mennyi időt vesz igénybe, míg a villamosvezető hozzászokik az új típushoz, előre nem lehet megmondani. "Sok mindentől függ, így például attól, milyen villamosról ült át" - tette hozzá.
A BKV szerdai közleménye szerint a rongálások elkerülése érdekében csütörtöktől nemcsak korlátozott időben szállítanak majd utasokat a hosszúságuk miatt óriáshernyónak nevezett villamosok, hanem minden járaton biztonsági őrök teljesítenek majd szolgálatot. Az [origo] kérdésére a közlekedési vállalat sajtóirodáján azt egyelőre nem tudták megmondani, hogy a BKV saját alkalmazottait küldi őrködni a Combinókra, vagy külső céggel kötött-e erre szerződést, illetve azt sem, hogy ez a megelőző őrzés milyen költségekkel jár.
Álruhás rendőrök is óvják a Combinót
Az új villamosok a napi pár órás működés alatt szoros őrizet alatt lesznek. Az [origo]-nak a rendőrség ugyanis csütörtökön megerősítette, hogy az augusztus végi rongálás után létrehozott Combino figyelőszolgálatuk továbbra is működni fog, és álruhás rendőrökkel és "megkülönböztető jelzést nem alkalmazó" rendőrautókkal óvja és védi a szerelvényeket.
"A BKV nem egyeztetett a rendőrséggel ebben a kérdésben" - válaszolta Balázs Norbert, az akcióban részt vevő VIII. kerületi Rendőrkapitányság bűnüldözési alosztályának vezetője arra a kérdésre, hogy miért éppen este, sötétben - ráadásul a csúcsidőn kívül - járnak a villamosok, pedig ebben az időszakban talán könnyebb összefirkálni, lefújni vagy más módon megrongálni a szerelvényeket. A rendőr alezredes tájékoztatása szerint a korábbi rongálások utáni nyomozást folytatják, és "kitüntetetten figyelnek" az új járatokra, de a csökkentett üzemidővel "nem az a cél, hogy rongálókat fogjunk".
A rendőrség éppen szerdán számolt be arról, hogy sikerült megtalálni az augusztus végi Combino-rongálások több elkövetőjét, alig több, mint egyhetes nyomozással. Az akció sikeréhez az is hozzájárult, hogy Demszky Gábor főpolgármester a múlt héten - önkormányzati forrásból - egymillió forintos pénzjutalmat ajánlott fel annak, aki segít kézre keríteni a villamosok rongálóit.
Gergely Zsófia