Mint az a szerelvény belsejéből készített fotónkon jól látható, az ötvenmilliós beruházással, 2006. március 31-én beüzemelt órák még mindig pontatlanok. A földalatti visszaszámlálója ugyanis azt mutatja, hogy a szerelvény majd csak fél perc múlva érkezik be az állomásra, miközben a jármű éppen a megállóban tartózkodik.
Egy teljes évet adott magának a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) arra, hogy beállítsa a földalattin és a 3-as metrón a szerelvények megállóba érkezését pontosan előre jelző órákat. A pontosságon annyi értendő, hogy a rendszer percenként számol vissza, majd 1 percről 30 másodpercre, végül 15-re ugrik. A beruházás 42 millió Ft +áfába került.
Amikor januárban felhívtuk a vállalat illetékeseinek figyelmét a rendszer hibáira, akkor azt a választ kaptuk, hogy "pontosan ezek beállítására és a rendszerhibák kiküszöbölésére szolgál az egyéves próbaüzem. Az említett jelenségek egyedi meghibásodások, amelyek már kijavításra kerültek" - állították már akkor.
Az egy év azóta letelt, sőt, 2007. március 31-e óta már négy másik hét is, a kisebb-nagyobb pontatlanságok viszont maradtak. Ezúttal azt a választ kaptuk a BKV-tól, hogy "a rendszer próbaüzeme április 30-án ér véget". A hibák okát abban látja a vállalat, hogy a "követési időközmérő részben a már elavult biztosítóberendezések felől kapja az információkat, részben pedig a menetrendi adatokból. Az előbbi esetben a hibás információk, az utóbbiban pedig a menetrendtől való eltérés is okozhatja a pontatlanságokat".
Arra a kérdésünkre, hogy hány szakember dolgozik 13 hónapja az órák állítgatásán és hogy nem lett volna-e célszerűbb egy már bejáratott rendszert megvásárolni más nagyvárostól, nem kaptunk választ.
Európa számos nagyvárosában működnek ugyanis a szerelvények érkezését megbízhatóan előre jelző rendszerek: London, Bécs, München, Brüsszel - lehetne még sorolni. Utóbbi városban például azt is mutatják a táblák (megállónként több is), hogy a vonalon közlekedő szerelvények éppen melyik megállóban tartózkodnak.
Lencsés Csaba