Negyed órás késés után a jegy árának egynegyedét, fél óra után felét, egyórás késéskor pedig a teljes menetdíjat vissza kellene téríteni egy fideszes képviselő, Koszorús László szerint. A képviselő szerint ez lenne a minimum, ha a Magyar Államvasutak Zrt. meg akarja tartani az utasait a jegyárak drasztikus emelése után.
Koszorús szerint a MÁV-tól kapott adatok alapján évente hatmillióan panaszkodnak a vonatok késése miatt. Ez a jegyár májusi emelésével együtt az utasok elvesztéséhez vezet, pedig mindenkinek az a jó, ha a vidéki emberek autó helyett vonattal járnak dolgozni - mondja a képviselő, aki az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának alelnöke.
Most az Intercityn sem fizet a MÁV
Az [origo] által megkérdezett utasok szkeptikusak a javaslat eredményességét illetően. Egy egyetemista lány szerint "csődbe menne a MÁV, ha ezt bevezetnék", szerinte ugyanis szinte minden vonat késik. A jegyárak visszafizetésében pedig a jelenlegi gyakorlat alapján nem hisz.
Koszorús szerint is nagy probléma, hogy a mai gyakorlat szerint a vasúttársaság szinte minden esetben elháríthatatlan akadályra - vis maiorra - hivatkozva megtagadja a kártérítést az IC vonatokon. "Ha pedig az állomáson bejelentik a késést, a MÁV-nak még indokolnia sem kell" - mondja a képviselő.
Ez a gyakorlat azonban a képviselő szerint nem fogyasztóbarát, ezért kellene bevezetni a német gyakorlatot, ami szerint a késés ideje alapján fizetnek kártérítést az utasoknak. Koszorús szerint ugyanakkor ez nem csak az emelt díjas járatokon, hanem a személy- és gyorsvonatokon is járna az utasoknak.
Nem emelkedett a színvonal a jegyárral
A vonat késésével ugyanakkor a legtöbb utas már automatikusan számol. Egy középkorú férfi szerint régi mondás, hogy "azért van a menetrend, hogy tudjuk, mennyit késett a vonat". Az egyetemista lány szerint már a tanárai is megszokták, hogy késik a reggeli óráiról. Két középiskolás fiú viszont azt mondta, az ő személyvonatuk ritkán késik, de azért kártérítésnek örülnének.
A legnagyobb gond az utasok szerint az, hogy jelentősen emelték a jegyárakat, ezért viszont nem kapnak jobb szolgáltatást. "Én 1500 helyett 2700-at fizetek, és csak a szerencsének köszönhetem, hogy nem kellett sok más diákhoz hasonlóan végigállnom a Győr-Budapest távolságot vasárnap este" - mondta egy másik fiatal lány.
A kosz is probléma
A drágulás és a késések mellett még a vonatok tisztaságával van gond a legtöbb utas szerint. A két középiskolás fiú azt mondta, a vonat "úgy koszos, ahogy van", egy fiatal nő pedig azt mesélte, hogy a múltkori utazásnál egy másik nőnek tiszta olajos lett a nadrágja az üléstől.
Koszorús is elmondta, hogy a hónap végén egy másik indítványt is készül tenni, ami a vonatok tisztaságának hatékonyabb ellenőrzését javasolná. A képviselő szerint "a MÁV belső szabályzata szerint minden reggel ki kellene takarítani a vonatokat, de ennek nyomát alig látjuk".
Az utasok szerint a vonatokon gyakran nincs este világítás, és a fűtéssel is gond van. "Télen vagy megsül az ember, vagy abszolút nincs fűtés; én már utaztam úgy, hogy nem lehetett felhúzni az ablakot sem, és állt a fülkében a hó" - mondja az egyetemista lány.
Az [origo] megkereste a vasúttársaságot is, de egyelőre nem érkezett válasz a kérdéseinkre.
Jacobi Viktória