Nyolcmilliárd forintot vonhat ki a budapesti tömegközlekedési rendszer finanszírozásából a BKV Zrt., miután a Fővárosi Önkormányzat városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottsága szerdán kormánypárti és MDF-es szavazatokkal jóváhagyta az úgynevezett paraméterkönyv (a kötelezően nyújtandó szolgáltatások listája) felülvizsgálatának ütemtervét és alapelveit. Az előterjesztés szerint a cég 2008-as, várhatóan 8,1 milliárdos vesztesége "többletforrás hiányában a paraméterkönyv módosításával csökkenthető".
A bizottság ülésén az ellenzéki képviselők kifogásolták, hogy a testület gyakorlatilag szabad kezet ad a BKV-nak. Wintermantel Zsolt (Fidesz) szerint a bizottság nem fogalmazott meg konkrét elveket, ami azt jelenti, hogy a közlekedési cég bármit végrehajthat, amit csak akar. Az ellenzéki képviselő szerint a bizottságnak és a Fővárosi Közgyűlésnek lenne a feladata, hogy meghatározza, milyen szolgáltatásokat vár a BKV-tól, a cégnek pedig ezt kellene végrehajtania.
Lakos Imre, a testület SZDSZ-es elnöke szerint azonban a koncepció elfogadásával nem jönnek létre kőbevésett játékszabályok, és a paraméterkönyv jövő márciusig (amikorra el kell készülni a végleges változatnak) még legalább háromszor kerül a bizottság, majd a közgyűlés elé. Gábor József (MSZP) pedig azt mondta, jelenleg a főváros költségvetése is tervezés alatt van, így jelenleg még nem lehet pontosan megmondani, mennyi jut a tömegközlekedésre.
A buszokon spórolhatnak
A BKV működését korábban többször is bíráló Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint a BKV által tervezett nyolcmilliárdos megszorítás minden ötödik budapesti buszt kihízza a menetrendből, csúcsidőn kívül (éjszaka, hajnalban, késő este és hétvégén) pedig még ennél is nagyobb lesz a csökkentés.
A VEKE úgy számol, hogy minden, egy busz által megtett kilométer átlagosan 400 forintba kerül (ezt a számot korábban a BKV közölte több fórumon is), egy jármű pedig átlagosan 91 főt tud elszállítani. Ez az egyesület szerint azt jelenti, hogy 8,15 milliárd forint kivonása 1,8 milliárd férőhelykilométer megszüntetését jelenti az évi 8,1 milliárdból, ami az összes buszjárat 23 százaléka.
A koncepcióban az szerepel, hogy a BKV előnyben kívánja részesíteni a kötöttpályás közlekedést a buszokkal szemben. Így valószínűleg - véli a VEKE - a metrót és a villamosokat nem, vagy csak kisebb mértékben érinti a megszorítás, míg csúcsidőben (reggel és délután) fizikai képtelenség csökkenteni az amúgy is túlzsúfolt járatok számát. Az egyesület ezért úgy számol, a forráskivonás a csúcsidőn kívüli járatokat érinti majd, amelyeknél több mint 40 százalékos is lehet a csökkenés.
A BKV egylőre nem reagált érdemben a VEKE állításaira. A cég rövid közleményében mindössze bejelentette a tényt, hogy a bizottság rábólintott a paraméterkönyv elveire, amelyeket - a közlemény szerint - "nagyon sok hasznos szakmai észrevételt" építettek be. A BKV korábban többször is tagadta, hogy radikális járatritkításra készülne, azt mondták, csak a párhuzamosságokat akarják megszűntetni.
A Népszabadság korábban azt írta, a változások többek között a következő vonalakat érintik: 9-es, 17-es, 18-as, 18A, 38A, 22-es, 22Gy, 61E, 297-es, 104-es, 66-os, 66Gy, 6-os, 60-as, 86-os, 106-os, 14-es, 114-es, 130-as, 32-es és 93-as járatok. A napilap információi szerint összesen hetven buszt vonnának ki a forgalomból.