Az eredetileg tervezett december eleje helyett leghamarabb februárban kerülhet a kormány elé a négyes metró európai uniós támogatási pályázata. A Fővárosi Önkormányzatnál ugyan az [origo] érdeklődésére azt közölték, november végére elkészültek a dokumentációval és azt egyeztetették is az EU tanácsadó szervével, de a pályázati anyagot előbb be kell nyújtania a Nemzet Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ), amely aztán javaslatot tesz a kormány részére.
A Kormányszóvivői Iroda az [origo] kérdésére azt válaszolta, hogy az NFÜ még az idén kiírja a pályázatot, de a budapesti közgyűlés december 20-án ülésezik utoljára idén, így valószínűleg nem tudja benyújtani hivatalos kérelmét. Bár Demszky Gábor főpolgármester a legutóbbi közgyűlésen azt mondta, 20-án dönteni akarnak a négyes metróról is, a főváros honlapján egyelőre nem szerepel a metrópályázat az előterjesztések közt.
A főpolgármesteri hivatal a további késedelem megelőzése érdekében szeretné a lehető leghamarabb a közgyűlés elé terjeszteni a támogatási kérelmet, de ehhez az kell, hogy módosítsák a közlekedési operatív program kiírását és a metró támogatási szerződését is. Az NFÜ egyelőre nem válaszolt az [origo] kérdésére, de a Kormányszóvivői Irodától úgy tudjuk, a kormány februárban dönt a támogatási kérelem benyújtásáról.
A fővárosi közlekedéspolitikát rendszeresen bíráló VEKE szerint ez azt jelenti, hogy Brüsszelben leghamarabb 2008 végén születhet döntés a metró finanszírozásáról. Az EU-ban ugyanis legalább fél évig tart a támogatási kérelmek átfutása.
Eredetileg a négyes metró tervezésekor nem számoltak uniós támogatásokkal, a projektet a főváros és a kormány közösen finanszírozta volna, nagyobb részben az Európai Fejlesztési Banktól felvett hitelből. Kiderült azonban, hogy a metró finanszírozása sehogy nem szorítható bele a konvergenciaprogram által megszabott keretekbe, ezért a kormány - annak ellenére, hogy ezt a főváros nem akarta - beemelte a tervet az uniós fejlesztések közzé.
Brüsszeli illetékesek azonban aggodalmaikat fejezték ki, mivel sokallották a második szakasszal és a kiegészítő beruházással együtt közel 500 milliárdba kerülő metró költségeit, és azt is sérelmezték, hogy a közlekedésre szánt összeg legnagyobb részét Magyarország egyetlen beruházásra költené.
A kormány végül 2007 júliusában jutott egyezségre az uniós hivatalokkal, amelyek vállalták, hogy a beruházás legfeljebb 75 százalékát kifizetik, ha az nem megy más beruházások rovására. De az EU azt is kikötötte, hogy csak a Keleti pályaudvarig tartó első szakasz beruházásait finanszírozza és azt is csak lecsupaszított formájában, azaz a kapcsolódó beruházások (például az útfelújítások, parkrekonstrukciók) nélkül. Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter akkor az [origo]-nak azt mondta, a megállapodással a kormány teljesítette vállalásait, és immár "a főváros térfelén a labda", nekik kell egy jó pályázatot kidolgozniuk.
A főváros 2010 végére szeretné lezárni az építkezést. Arra a kérdésünkre, hogy a pályázat csúszása nem okoz-e finanszírozási problémát, azaz nem csúszik-e emiatt a beruházás, az építkezést végző DBR Metró Projekt Igazgatóság azt válaszolta: ők a finanszírozással nem foglalkoznak. Szerettük volna megkérdezni erről Hagyó Miklós, közlekedésért is felelős szocialista főpolgármester-helyettest, őt azonban egyelőre nem tudtuk elérni.