"Végkiárusítás! -95%! Üzletünk elleni csődeljárás miatt, üzletünk ma este 19 órakor megszűnik! Világmárkás olasz-spanyol női-férfi bőrcipők-sportcipők! Magyarország legnagyobb kiárusítása!" - ezt lehet kibetűzni széthajtogatva a Váci utcai Millenium center első emeletén talált, összegyűrt papírgalacsint. Az üzletház előtt négyen nyomnak ilyen szórólapokat az arra haladók kezébe. A külföldi turisták becsalogatására a hirdetést angolra és németre is lefordították.
Ugyanilyen szöveggel hirdetett az a két magánvállalkozó Székesfehérváron, Debrecenben és Pécsett, akiket a Gazdasági Versenyhivatal a fogyasztók megtévesztése miatt összesen másfél millió forintra bírságolt meg a múlt héten. A GVH megállapította, hogy csődeljárásról szó sem volt, kiárusítást sem tartottak, az üzleteket folyamatosan ellátták áruval. Kiderült az is, hogy a cipők jelentős része se nem spanyol, se nem olasz, hanem kínai, és a bőr lábbelik nem is voltak annyira olcsók, mint hirdették. A boltokban ráadásul soha nem árultak olyan drágán cipőket, mint ahogy azt a korábbi árat hirdető cetliken írták, így a kedvezmény is fiktívnek bizonyult.
A Váci utcai - külön névvel, cégérrel nem rendelkező - cipőboltban hasonlónak tűnt a helyzet hétfőn, amikor vásárlóként, inkognitóban jártunk ott. A legtöbb cipő hat-hétezer forintba került, a feltüntetett, leszállítás előtti árak viszont valószínűtlenül magasak voltak: bőven akadt harmincezer feletti is. A 95 százalékos kedvezmény viszont még így sem stimmelt. Az eladó érdeklődésünk után három cipőt tudott mutatni, amelyre látszólag érvényes volt a hirdetés szövege. "Csak ennyi maradt" - vonta meg a vállát. Arról is kérdeztük, hogy vissza lehet-e jönni másnap a kinézett cipőért. "Persze" - válaszolta. Mikor visszakérdeztünk, hogyan lehet ez, hiszen a szórólap szerint az üzlet aznap este hétkor végleg bezár, nem válaszolt, de fejcsóválással arra utalt: ez nem igaz.
Kedden már újságíróként bemutatkozva mentünk vissza az üzletbe, amelyet nyitva találtunk, de a frissen megkapott szórólapon megint az szerepelt, hogy az üzlet este hétkor bezár. A boltban nem ugyanazt az eladót találtuk, akit előző nap. Ő is megerősítette, hogy a bolt nem zár be. "A kiárusítás végéig van nyitva" - mondta, majd hozzátette, hogy egyebet nem tud, az üzletvezetőtől kell érdeklődni. Az üzletben kiderült, hogy a vezető, Mucsi Levente, a múlt héten pécsi és debreceni boltjai miatt megbírságolt egyéni vállalkozó.
A GVH eljárása során a Váci utcai bolt miatt nem vonták felelősségre, a vizsgálat csak az azóta már bezárt vidéki üzletekre terjedt ki. Az [origo] megpróbálta megkeresni a vállalkozót, de a boltban kapott telefonszámon csak hangposta jelentkezik. A versenyhivatal által közzétett határozatból kiderül, hogy Mucsi úgy nyilatkozott: senkit nem szeretett volna megkárosítani vagy megtéveszteni, és amikor a hirdetést feladta, nem tudta, hogy jogszabályellenes a csődeljárás kifejezés használata.
A másik megbírságolt vállalkozó, Raksányi Zsolt azzal védekezett a GVH előtt, hogy "belső tájékoztatása" megfelelő volt, bár becsalogatta a vevőket, nem tudta teljes mértékben megtéveszteni őket. Mucsi Levente budapesti üzleténél hétfő délelőtt az [origo] is csak üres kézzel távozó embereket látott, főként csalódott turistákat. Akadtak olyan érdeklődők is, akik már jól tudták, milyen boltról van szó. "Már megint ez van kiírva" - nevetett össze két jól öltözött, idős nő, mielőtt beléptek volna az üzletbe körülnézni múlt hét pénteken, mikor szintén ott voltunk.
Bár a GVH által kifogásolt reklámstratégiát évek óta alkalmazzák Budapesten is egyes üzletek, a múlt heti volt az első alkalom, hogy a versenyhatóság bírságolt - tudtuk meg Mihálovits András sajtóreferenstől. A vidéki trükkök azért estek nagyobb súllyal a latba, mert a fővárosinál kisebb piacon nagyobb kárt okoztak a vállalkozók versenytársaiknak, ráadásul ott nem elégedtek meg a szórólapozással: újságban is hirdettek, így több emberhez ért el a megtévesztő üzenet - magyarázta Mihálovits.
A sajtóreferens szerint azonban mindez nem jelenti azt, hogy a budapesti átverős cipőboltokért nem kell soha elszámolni. "Nem titkoltan a mostani eljárás egy üzenet a hasonló módszerekkel operáló más vállalkozóknak. Elképzelhető, hogy rájuk is sor kerül" - mondta Mihálovits.
A GVH szerint a fogyasztónak azzal árt a csődeljárásra, végkiárusításra hivatkozó reklám, hogy sürgeti: minél előbb vásároljon, így viszont lerövidül a tájékozódásra szánt idő. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség is azt a tanácsot adja a honlapján, hogy nem szabad bedőlni az ilyen hirdetéseknek. "Soha ne döntsön hirtelen! Ne hagyja, hogy sürgessék! A kereskedők holnap is szeretnének eladni, mindig lesznek "ma a legolcsóbb" ajánlatok. Szerezzen be több árajánlatot, kérjen tanácsot ismerőseitől, és aludjon rá egyet, mielőtt választ adna" - olvasható a hasznos tudnivalók között.