A klímaberendezéssel felszerelt Combino villamosoknak csak mintegy a felében működik a légkondicionáló - olvasható a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) nyílt levelében, amelyet Balogh Zsoltnak, a BKV megbízott vezérigazgatójának címeztek. A levél szerint bár a 40 Combino villamosból már 32 rendelkezik klímaberendezéssel, a hétfői 28 fokos külső és a kis ablakok miatt jellemzően 34-35 fokos belső hőmérséklet ellenére is ezeknek csak a felében működött - nem teljes körűen - a légkondicionáló.
A VEKE szerint ahhoz, hogy a villamosok levegője a sűrű ajtónyitás miatt ne melegedjen fel, az utasmozgás befejeztével automatikusan be kéne hogy csukják az ajtajukat. Az ablakokat pedig zárhatóvá kellene tenni, ezzel is megakadályozandó, hogy a levegő gyorsan cserélődjön.
A VEKE szerint a Combinóknál tapasztalható aránynál is rosszabb a helyzet a mára klímaberendezéssel szinte teljes egészében felszerelt Volvo-flotta esetében. A csuklós autóbuszokban a vizsgált járműveknek kevesebb mint negyedében működött a klímaberendezés a hirtelen beköszöntött hőségben.
Szintén csak egyes járművekben működik a klímaberendezés az alvállalkozók által üzemeltetett és klímaberendezéssel felszerelt Alfa Localo típusú járműveken is, ahol a járművezetők elmondása szerint az "alvállalkozó érdekeltségének hiányából" fakadhat a klímaberendezések üzemeltetésének szüneteltetése - olvasható a levélben.
A BKV közleményben reagált a VEKE nyílt levelére, e szerint a héten már 32 villamos utasterében biztosított a levegő hűtése és a páramentesítés, "vagyis azokban a járművekben, ahol már beépítették a légkondicionálót, természetesen működnek is a berendezések".
A Combinók tehát felkészültek a melegre - jelentették ki. Hozzátették: 25 fok felett a légkondicionáló berendezésekkel ellátott más BKV járműveken - például a Volvo autóbuszokon - is hűtik a levegőt.
BKV: működik a légkondi
A BKV szerint az előzetes terveknek megfelelően június közepére már mind a 40 Combino az utasok és a szakemberek által is a legjobbnak ítélt hűtési-szellőzési rendszerrel teljesít szolgálatot a 4-es és 6-os villamos vonalán.
"A BKV mindenkori menedzsmentje - a lehetőségek figyelembevételével - elkötelezett az utazási komfort javítása érdekében" - írják, majd hozzáteszik: a Combino hűtési-szellőzési rendszerének 2007/2008-as kialakításakor a szakértők véleménye, az ésszerű gazdálkodás követelménye és az utas-igények alapos vizsgálata alapján nem csak a légkondicionáló berendezések beszerelésére kellett gondolnia a BKV-nak.
Példaként említik a nyitható ablakfelületek számának növelését és azt, hogy a légkondicionált járműveken az utasok figyelmét piktogramok és hangos tájékoztatás hívja fel a nyitható ablakok hőmérsékleti viszonyoknak megfelelő használatára.
Kitérnek arra is, hogy a Combinókon automatikus a rendszer, de a többi légkondicionálóval felszerelt BKV járművön, autóbuszokon lévő berendezések bekapcsolása szabályozott, egységes eljárási rend szerint működik: reggel fél nyolckor a fődiszpécser elrendeli a forgalomirányítókon keresztül a klímaberendezések bekapcsolását, ha a külső hőmérséklet elérte a 25 fokot.
Ha nem reggel, de a nap folyamán bármikor meghaladja a hőmérséklet a megjelölt szintet, akkor a fődiszpécser az adott időpontban rendeli el a bekapcsolást. Kedden ez például háromnegyed 12-kor történt meg - olvasható a BKV közleményében.