A 2008-as paraméterkönyv az utasok igényeinek és a főváros szerkezetének sajátosságait figyelembe véve készült el - állítja a BKV abban a tájékoztató anyagában, amely a tömegközlekedési változásokat ismerteti meg a Budapestiekkel. A dokumentum már letölthető a BKV honlapjáról, de a jegypénztárakban is hozzá lehet jutni. A tájékoztató a "Változások Budapest közlekedésében 2008 augusztusától" címet viseli. A menetrendek két ütemben, augusztus 21-től és szeptember 6-tól változnak meg.
A városszerkezetnek megfelelően változtattak a buszok közlekedésén több kerületben is, ilyen a III., IV., XVII., XXII. kerület - itt több járat útvonala módosult, hogy minél nagyobb területet érintsenek az útvonalak - áll a tájékoztatóban. Fontos változás, hogy ezentúl a gyorsbuszokat nem piros színnel vagy bekeretezett számmal fogják jelezni, hanem a járatszám utáni E betűvel. A járatszámok azért is változnak jelentősen, mert egységesítik a villamosok, buszok, trolik számozását - vagyis egy járatszám csak egyszer fordulhat elő.
Az új paraméterkönyv egyik lényeges változása, hogy kidolgozói igyekeztek több buszjáratot összekötni, hogy átszállás nélkül távoli helyekre is el lehessen jutni. Például az 5-ös autóbusszal a Pasaréttől egészen Rákospalotáig lehet utazni - olvasható a tájékoztatóban. A BKV szerint a menetrendek összehangolása miatt kevesebbet kell majd várni az átszállásra, ez a szabály a metrókra is igaz. A terv szerint így a Deák téren kevesebb időt kell majd metróvárással tölteniük az utasoknak. Takarékoskodni pedig úgy próbál a BKV, hogy a kis forgalmú időszakokban 3 kocsis villamosok helyett 2 kocsis villamosok járnak majd.
Szeptembertől a metrók üzemeideje hosszabbodik: az első egyes és kettes metró fél öt körül indul majd, és mindhárom metró fél tizenkettő körül közlekedik utoljára. Módosul a szentendrei és a csepeli HÉV üzemideje is, a ráckevei HÉV vonalán megszűnik a Dunaharasztiig közlekedő betétjárat, a gödöllői HÉV vonalán pedig a mogyoródi és kerepesi betétjárat.
A 4-es és 6-os villamos esténként tizenöt perc helyett tíz percenként jár majd, viszont a 4-es villamos csak fél tizenegyig jár, után már csak 6-ossal lehet közlekedni. A 28-as villamos jelentősen ritkábban jár augusztus végétől, a 30-as és 30A villamos pedig 21, illetve 21A jelzést kap. Az 56-os villamos a Szabadság híd átadása után már csak a Móricz Zsigmond körtérig szállít majd utasokat Hűvösvölgyből. Ugyanekkor újra elindul a korábban már működő 47-es villamos, amely a tájékoztató szerint sűrűn fog járni. A Fogaskerekűből 60-as járat lesz. Ritkábban jár majd a 79-es, 81-es, 82-es, 89-es troli, viszont sűrűbben a 74-es és 74A.
Szinte az összes buszjárat esetében változásra kell számítani: ritkábban járnak, vagy módosul a menetrendjük, új számot kapnak vagy más útvonalon közlekednek majd. Nagyon sok másik számot kap: például piros 3-as helyett 33E, piros 7-es helyett 7E, 12-es helyett 212-es, 18-as helyett 218-as, 21-es helyett 90A, piros 21-es helyett 190-es busz közlekedik majd. Viszonylag a legkevesebb változás az éjszakai buszjáratok esetében várható. (A BKV-közlekedés változásáról bővebben a társaság honlapján lehet tájékozódni, a 258-4636-os BKV-Info telefonszámon vagy az Akácfa utcai ügyfélszolgálaton.)
A tájékoztatóban a BKV segítséget is kér, és előre mentegetőzik az esetleges késések miatt. "A bevezetendő változásoknak számos technikai feltétele van: megállóhelyeket kell építeni, be kell avatkozni egyes csomópontok közlekedési rendjébe. Természetesen nem készülhet el minden egyik napról a másikra" - áll a tájékoztatóban. A társaság ezért a kerületi önkormányzatok és a fővárosi önkormányzat segítségét kéri az új útvonalak és megállók kiépítéséhez. "A társaság mindent megtesz a zökkenőmentes átállás érdekében, azonban az átállás napjai körül hosszabb-rövidebb ideig tartó nehézségek, problémák alakulhatnak ki, ezért kérjük a budapestiek, a fővárosban utazók türelmét, megértését" - írta közleményben a közlekedési cég.
Demszky Gábor főpolgármester május legvégén írta alá a hosszas viták után kialakított paraméterkönyvet. A tervezet első változatai olyan mértékű járatritkításokat tartalmaztak, hogy a főváros városüzemeltetési bizottsága nem fogadta el azokat. A BKV az első tervek szerint jellemzően a késő esti, illetve a hajnali közlekedésen spórolt volna, a tiltakozások hatására azonban jelentősen felpuhította a tervezetet. A hamarosan bevezetendő változatban a teljesítménycsökkentés mértéke összesen 2 százalékos, a BKV évente 1,1 milliárdos megtakarítást remél. A korábbi bejelentések szerint a terv bevezetése után 35 autóbusszal és 10 trolibusszal kevesebb közlekedik majd a fővárosban.