Nem sértésnek, hanem humornak szánták a svédek azt az óriásplakátot, amelyen a magyar futballválogatottat egy focipálya közepén álló, piros-fehér-zölddel dekorált, futballcipőnek átfestett, sáros gumicsizmával ábrázolták. A plakátot a Viasat-csoporthoz tartozó svéd TV8 televízió, a szeptember 10-ei Svédország-Magyarország vb-selejtező mérkőzés közvetítítője készítette, több másik, szerintük vicces plakát társaságában.
A magyar focira nem túl hízelgő ábrázolás a svéd közönség körében sikert aratott, Magyarországon azonban - miután az Index oldalain közölték a plakátot - többen felháborodtak miatta. Az [origo] ezért megkereste a svéd televíziót, hogy magyarázatot kérjen a gumicsizmázásra.
"A labdarúgás a szenvedélyről szól, mindenki győzni akar, és a győzelemhez meg kell teremteni a csapatérzést a közönségben is" - mondta Johanna Oberg, a TV8 marketingigazgatója. "Ehhez viszont egy jól körülhatárolt képet kell készítenünk az ellenfélről" - magyarázta.
A marketingigazgató szerint a plakát nem azt jelenti, hogy a svédek lenéznék, sáros parasztoknak gondolnák a magyarokat. Inkább arról van szó, hogy szeretnék, ha a magyar csapat ilyen lenne. Oberg szerint valójában a svéd csapat számára fontos, hogy gyenge ellenfeleket lásson, képzeljen el magával szemben, hiszen a vb-részvételért olyan csapatokkal is meg kell küzdenie, mint Portugália.
A gumicsizmás plakát egy nagyobb kampány része volt, amiben egy Franciaországgal játszott barátságos mérkőzés és a portugál-svéd selejtező közvetítését is reklámozták. Előbbieket egy megkopasztott gall kakassal, utóbbiakat cumisüveggel ábrázolták, és - ahogy a marketingigazgató fogalmazott - ez sem azt jelenti, hogy minden portugált tehetetlen kisgyereknek tartanának.
A svéd televíziónál úgy gondolják, hogy ezek a reklámok humorosak, nem pedig sértők. Oberg szerint a közönségtől rengeteg pozitív visszajelzést kaptak miattuk, ugyanakkor elismerte, hogy az emberek véleménye erősen különbözhet abban, hogy mit tartanak viccesnek és mit nem. Mindenesetre hozzátette: ő sosem gondolta, hogy plakátjuk sértő lehet, és nem is akart megbántani vele senkit.
Hogy végül mégis miért a piros-fehér-zöld gumicsizma került a plakátra, arra nem kaptunk választ, de Oberg elmondta: a képpel nem valamilyen magyarság-sztereotípiát kerestek, inkább valamilyen szimbólumot, ami megfelelt a televíziós marketing követelményeinek. Kérdésünkre, hogy személy szerint mit gondol a magyarokról, azt mondta, nem tudna általánosítani, de mivel egy nagy nemzetközi cégnél dolgozik, vannak magyar kollégái és barátai is.