Aki mozgó járművel követ el közúti szabályszegést, annak nem engedhető el és nem csökkenthető a kiszabott bírsága - egyebek mellett ezt tartalmazza a csütörtöki Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet-módosítás, amelynek legtöbb szabálya május 2-án lép hatályba.
A 2007 végén született kormányrendelet egyebek mellett a sebesség túllépésre, a vasúti átjárón történő tiltott áthaladásra, a forgalomirányító jelzőlámpa tiltott jelzésére történő áthaladásra, a leálló sávban történő haladásra szab ki bírságot a jármű üzemeltetőjére. A módosítás kategorikusan kimondja: méltányosságból nem engedhető el és nem csökkenthető a bírság.
Jelenleg a bírsággal kapcsolatos eljárásokat - több megyére kiterjedően - a rendeletben kijelölt megyei rendőrkapitányok folytatják le első fokon, másodfokon pedig az országos rendőrfőkapitány jár el. 2010 első napjától első fokon a budapesti VI. kerületi rendőrkapitány, másodfokon továbbra is az országos rendőrfőkapitány jár el.
A módosítás előírja, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) és a közút kezelője megállapodásban rögzíti, a bírságot hogyan osztják meg egymás között. Az ORFK-nál maradó rész a rendőrség közlekedésrendészeti feladatainak ellátásához szükséges eszközök beszerzésére, illetve a szabálysértésekkel kapcsolatos költségekre fordítható.
A módosítás arról is szól, hogy ha a közút kezelője közreműködőt vesz igénybe a fénykép készítéséhez, hogyan kell ellenőriznie a munkáját.
Május 2-től változik a rendelet melléklete, amely a sebesség túllépés esetén fizetendő bírságokat tartalmazza. Jelenleg a túllépés százalékához rendeli a kormány a bírságot, a jövőben ez is konkrét kilométer/órában (km/ó) lesz megszabva. Például ha 50 km/ó alatti a maximális sebesség, és azt valaki 15-25 km/órával túllépi, akkor a bírság 30 ezer forint. Ha a túllépés 75 km/ó feletti, akkor viszont már 300 ezer forintot kell fizetni. Autópályán a 20-35 km/órás sebesség túllépés bírsága 30 ezer, a 110 km/ó felettié pedig 300 ezer forint.