Szerdán országos kompetenciafelmérést tartottak Magyarország összes iskolájában, részt vett benne minden negyedikes, hatodikos, nyolcadikos és tizedikes. A kompteneciaméréssel azt próbálják megtudni, mennyire képesek alkalmazni a tanulók a közoktatásban megszerzett ismereteket a mindennapi életből vett feladatok megoldásában. Tavaly a tizedikesek 7,8 százaléka szövegértésben az első képességszint alatt teljesített, vagyis nem voltak képesek a szöveg főbb témájának és a szerző szándékának azonosítására, nem tudtak egyszerűbb kapcsolatokat sem felismerni a szövegbeli információk között.
Idén több mint 400 ezer diák írta meg a teszteket. Hogy ment nekik a teszt, mennyire vannak képben? Miniinterjú egy budapesti tizedikessel, Dórával.
- Mit jelent az a szó, hogy kompetencia?
- Őszintén szólva fogalmam sincs.
- Nem magyarázták el az iskolában?
- Nem.
- Előfordult már veled, hogy egy fontos helyzetben azért jártál pórul, mert nem értetted, ami le volt írva?
- Még nem volt ilyen.
- Szerinted mit jelent a következő mondat? "Az az Utazó, aki keretszerződés, illetve egyedi személyszállítási szerződés megkötése nélkül [...] kívánja igénybe venni, illetve veszi igénybe a BKV Zrt. személyszállítási szolgáltatását, a jogalap nélküli gazdagodás szabályai szerint köteles helytállni." (részlet a BKV üzletszabályzatából)
- Hogyha nem váltok bérletet?
- Igen, akkor?
- Akkor megbüntetnek. Kötelesek vagyunk fizetni kárpótlást.
- A tanáraid szerinted érthetően magyaráznak? Például az idegen szavakat, a bonyolultabb problémákat el tudják jól magyarázni?
- El tudják, csak ... Szóval nem élik át. Száraz az anyag.
- Mielőtt megírtad volna a mai felmérést, mi volt az utolsó dolog, amit olvastál? Könyv, újság, szórólap, a neten valami?
- Most olvasok egy könyvet.
- Mit?
- Bad Girl. (A könyv ismertetője szerint a Szex és New York fiatalabb kiadásban - a szerk.)