A sajtóban megjelent hírekkel ellentétben nem napok, hanem hetek óta tudtak az alkalmazottak annak az aknafedélnek a hibájáról, amely miatt életét vesztette egy kilencéves kisfiú múlt hét csütörtökön a fővárosi Aquaworldben - állította az [origo]-nak a fürdő három dolgozója, akik a rájuk vonatkozó titoktartási szerződés miatt nevük elhallgatását kérve beszéltek a történtekről. Szerintük "felháborító", hogy a belső vizsgálatot követően két - az üzemeltetés, illetve a karbantartás területén dolgozó - munkatársat, illetve két másik dolgozót bocsátott el a cég, mert azt mondták, jóval többen - köztük vezetők is - tudtak a hibáról, mégsem tettek semmit.
Az Aquaworld a belső vizsgálat eredményéről szóló pénteki közleményében arra hivatkozott, hogy a két elbocsátott munkatárs engedélyezte a szörfmedence elindítását, és "ezen túl tájékoztatási kötelezettségüknek sem tettek eleget: nem értesítették felettesüket az aknafedő meghibásodásáról, aki ha tudott volna a problémáról, hatáskörében felelősen eljárhatott volna". Az intézmény működését ismerő, de nem műszaki területen dolgozó forrásaink szerint azonban mindenki - így az illetékes vezetők is - tudtak a hibáról, mivel azt már július eleje óta írásban és szóban is jelezte több úszómester és más alkalmazott is.
"A gyakorlatban ez úgy történik, hogy van egy füzet erre a célra, ebbe kell beírni, ha hibát, hiányosságot tapasztalunk vagy más észrevétel van" - magyarázta egyikük. Nem napok, hanem hetek óta a lábukkal nyomták le a felemelkedő fedőt, nemcsak a medencénél dolgozó úgynevezett animátorok, hanem más medencékhez beosztott úszómesterek is, ha arra jártak - állította egyikük. Két forrásunk is azt mondta összesen legalább 5-6 alkalommal jelezték a problémát, egyikük szerint pedig kollégájuk még közvetlenül a csütörtöki baleset előtt pár órával is szóvá tette a hibát. (A felemelkedő tetőt egyik olvasónk képen is megörökítette, az erről szóló cikkünket itt találja meg.)
Az Aquaworld közölte az [origo]-val: "az írásos dokumentumokat - többek között két spirálfüzetet (egyik a vízgépészeké, a másik az úszómestereké) - a rendőrség lefoglalta". "A rendőrség beleegyezésével a füzeteket lemásoltuk, hogy a belső vizsgálat folyamán ezt fel tudjuk használni" - tették hozzá. Ennek alapján állítják, hogy csak az egyik füzetben találtak mindössze egy bejegyzést az aknafedélről, ezt is július 19-i dátummal.
A füzetek célja nem az, hogy azon keresztül a feletteseikkel kommunikáljanak az egyes részlegek ügyeletes vezetői - írta válaszában az Aquaworld -, hanem az, hogy az egyes műszakok közötti információ átadás-átvétel működjön. A hibát a felettesekkel a "napi rendszeres megbeszélés és írásbeli feljegyzés készítése" során kellett volna tudatni, de "ezeket a fórumokat nem használták a rendkívüli felmondással elbocsátott felelős vezető munkatársak, így történhetett tehát, hogy a felettesek nem tudtak az aknafedél hibájáról".
Felnyomja a víz a fedelet
Az Aquaworld működését jól ismerő forrásaink szerint azért is igazságtalan egy-két karbantartót felelőssé tenni, mert korábban is többször előfordult az élményfürdőben, hogy a létesítmény hiányosságait nem vették komolyan. "Ennyire súlyos tragédia persze még nem történt, de a tavalyi nyitás óta volt egy csomó töréses baleset, mert gond volt például a csúszdaillesztésekkel" - állította az egyik alkalmazott.
Szerinte emiatt "szinte mindennaposak voltak a kulcscsonttörések, agyrázkódások", de a lépcsők, medencék környéke sincs megfelelően ellátva csúszásgátlókkal, ezért "olyan, mint egy korcsolyapálya, esnek-kelnek az emberek". (Ugyanezt tapasztalta az a szemtanú is, aki múlt pénteken részletesen beszámolt a balesetről az [origo]-nak.) Forrásunk úgy tudja, korábban a feltárt hibákat úgy próbálta kezelni az Aquaworld, hogy a létesítményt vagy akár annak egy részét se kelljen lezárni. "Ezért vezetettek be súlykorlátozást a csúszdákon, valamint előírták, hogy a továbbiakban két felnőtt egyszerre nem csúszhat a csúszógumival" - állította.
Az Aquaworld ezt kérdésünkre tagadta, mint mondták, valamennyi csúszda a nyitás óta a megfelelő bizonyítvánnyal rendelkezik, ahogy a csúszdakezelő személyzetnek is van vízcsúszda-kezelői tanúsítványa. A műszaki ellenőrzés is folyamatos, megfogalmazásuk szerint "minden reggel a személyzet valamennyi élményelemet a szokásosnál is többször kipróbál, és tesztcsúszásokat végeznek".
Nem tudták, mi van a lábuk alatt
Az alkalmazottak elmondták: a cég felajánlotta a dolgozóknak, hogy igénybe vehetik egy pszichológus segítségét a tragédia feldolgozása érdekében. Névtelenséget kérő forrásaink valamennyien arról beszéltek: az Aquaworld munkatársait nagyon megrázta a halálos baleset, amely azóta is folyamatosan beszédtéma.
"Borsódzik a hátunk, hiszen mi naponta azon a fedőn jártunk el, meg nyomkodtuk vissza a lábunkkal, mert attól tartottunk, hogy valaki még eltöri miatta a lábát" - mondta az egyik dolgozó. Minden nyilatkozónk azt mondta, fogalmuk sem volt róla, hogy a fedél alatt ilyen gépek vannak, és így ekkora veszélyt jelent. "Mi nem tudtuk, mi van alatta. Nekünk azt mondták, hogy egy speciális medence, de nagyon sekély, ezért ezzel ne is foglalkozzunk, ide nem kell úszómester sem, csak animátor vagy programszervező" - mondta egyikük. "Iszonyú rossz azóta elmenni a medence mellett" - tette hozzá az Aquaworld egyik alkalmazottja.
Teljes átvizsgálást ígérnek
Az Aquaworld kedden felkérte a minőségtanúsítványok kiadásával foglalkozó ÉMI-TÜV-SÜD Kft.-t, hogy végezzen speciális biztonságtechnikai ellenőrzést a fürdőben, és erről tanúsítványt állítson ki. A cég vezetője, Madaras Gábor az [origo]-nak elmondta: míg a fürdő átadásakor a cég csak bizonyos létesítmények átvizsgálására adott megbízást számukra, most teljes körű biztonsági felmérést végeznek majd. Jövő hét elején kezdik a munkát, és - amint a hatósági eljárás lezárul - a szörfmedencét is meg fogják vizsgálni.
A lépcsőket, medencék közti területeket szerinte a létesítmények átadásakor az illetékes önkormányzatok nem ellenőrzik biztonsági szempontból, kötelező szabály híján pedig utána is a fenntartó cégen múlik, odafigyel-e arra, "ergonómiailag jól alakították-e ki a környezetet, vagy lábukat törik a vendégek" - mondta Madaras. Hozzátette, évek óta hiába próbálják elérni, hogy rendeletben írják elő a biztonsági szempontok szerinti kötelező felülvizsgálatot. Egyelőre nem sikerült elérniük, hogy foglalkozzanak a fürdők biztonságával - tette hozzá.
Cikkünk megjelenése után Kelecsényi Ágnes közölte: "nem egyszerű, feletteseinek kiszolgáltatott karbantartó munkatársat bocsátottunk el, hanem két olyan vezetőt (egyet a karbantartás, egyet az üzemeltetés területéről), akiknek nem csak joguk, de kötelességük is volt dönteni arról, hogy a szörfmedence elindulhat vagy sem, illetve, hogy le kell állítani vagy sem".