Hétfőn 12 órától feloldották a teljes légtérzárat Magyarország felett, ami pénteken 19 órától volt érvényes - közölte a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. Utóbb közölték, hogy az intézkedés hétfő éjfélig érvényes.
Ezzel megindulhat a forgalom Ferihegyen ás Sármelléken is, ám csak azok a gépek tudnak felszállni, amelyek olyan országba tartanak, ahol szintén nincs érvényben repülési korlátozás (ezekről bővebben itt olvashat). A magyar hatóságok pénteken 19 órától rendelték el a teljes légtérzárat, mivel az izlandi vulkánkitörés miatt Európa légterébe került hamufelhő veszélyezteti a repülőgépek biztonságos repülését. Európa számos országában szintén légtérzár van napok óta.
A Travel Service az egyiptomi Hurghadára repülő charterjárata 14.24 perckor szállt fel, nem sokkal később a WizzAir göteborgi járata következett. A Malév közölte, hogy hétfőn elindul varsói, prágai, zágrábi és bukaresti járata. A légitársaság az éjfélig tartó rövid idő miatt, illetve arra tekintettel, hogy számos európai repülőtér még zárva tart, nem tud több járatot indítani - közölte Hegedűs Ádám szóvivő. A repülőtérre összesen tucatnyi járatot várnak.
A légiirányítás korábban közölte, a légiforgalmi menetrend helyreállása függ attól, hogy az érintett járatok célállomása, illetve azok útvonalába eső légterek fogadóképesek-e, illetve hogy a megnyíló útvonalak mennyire bírják a meginduló forgalmat. A légtérzár feloldását követően a Ferihegyi repülőtéren a járatok döntő többsége még állt készen a felszállásra, sok járat pedig azért nem tud elindulni, mert a célállomáson nem fogadnak még repülőgépeket - közölte hétfőn kora délután Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. vállalati kapcsolatok igazgatója. Az igazgató azt javasolta az utasoknak, hogy még ne menjenek ki a repülőtérre, hanem hívják fel légitársaságukat, hogy mikor tudják indítani a járatot.
Ki kellett csomagolni a gépeket
A Malév teljes flottájával együtt 30-35 gép várakozik a repülőtéren. A karbantartók korábban hatalmas fóliákkal zárták le a hajtóműveket és a repülőgépek külső egységeit, hogy megvédjék azokat a portól, illetve egyéb külső sérülésektől. A gépeket most csomagolják ki - mondta Hardy Mihály, aki szerint még nem indult és nem is érkezett gép a légtérzár feloldása óta.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Igazgatósága folyamatosan egyeztet az Országos Meteorológiai Szolgálattal arról, hogy engedélyezhetik-e a repülést az izlandi vulkánkitörésből származó hamufelhő miatt. Szabó Aliz, a légügyi hatóság szóvivője az [origo] kérdésére hétfő reggel azt közölte, hogy a tilalom feloldásáról vagy esetleges meghosszabbításáról a meteorológusokkal folyó egyeztetések alapján döntenek. Hasonlóan nyilatkozott a HungaroControl is.
A március 21-én aktivizálódott dél-izlandi Eyjafjallajökull tűzhányó április 14-i kitörése lövellt olyan sok vulkáni hamut a légkörbe, amely veszélyezteti a légi közlekedést. Már szerdán korlátozták a repülést Nagy-Britanniában, majd Hollandia, Belgium, Luxemburg és a Skandináv országok következtek. Azóta újabb és újabb országokban tiltották meg a repülést, miközben a többi helyen meghosszabbították a zárlatot (az aktuális helyzetről bővebben itt olvashat). A kimaradások súlyos károkat okoznak a légitársaságoknak, és sok állami vezetőt akadályoztak meg abban, hogy részt vegyenek Lech Kaczynski lengyel elnök vasárnapi temetésén, ugyanakkor a vulkáni hamu szép vörös naplementéket és napfelkeltéket okoz. Nem túl biztató hír, hogy a tűzhányó egyelőre nem nyugszik, vátozatlanl nagy erővel köpi a hamut.
Délutánra elszáll a hamu, de jön az utánpótlás
A HungaroControl szerint a légtérzár feloldását a délnyugat felől Magyarország fölé érkező időjárási front kedvező hatása tette lehetővé. A vulkáni hamuval szennyezett felhőréteg északi irányban kiszorult a magyar légteréből.
Hétfő délután 2 órára elhagyja az Izlandról származó vulkáni hamu Magyarország légterét; de újabb hamufelhő belépése várható este 8 körül Győr-Moson-Sopron megye északnyugati csücskében - közölte az Országos Meteorológiai Szolgálat. Az úgynevezett trajektória számítások alapján a nyugati országhatár közelére "a 14 órára várt 6 ezer méter alatti szennyeződést a mostani modellfuttatás nem jelzi", ezért valószínű, hogy 14 órára a légkör hamu általi szennyezettsége a teljes légtérben megszűnik.
A reggeli órákban egy nemzetközi kutatóintézet - az Anchorage Volcanic Ash Advisory Center (VAAC) - által kiadott adatok alapján 6 ezer méter alatt megközelítőleg Vas, Győr-Moson-Sopron, Veszprém megye nyugati; Hajdú-Bihar-, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye egészében, továbbá Békés-, Jász-Nagykun-Szolnok megye keleti részében volt hamuval szennyezett a légtér. A 6 ezer méter feletti régióban a légtér nagy valószínűséggel nem tartalmazott már vulkáni hamut. Az OMSZ szerint a hamufelhő meteorológiai szempontból nem zavarja a déli irányú repülőforgalmat.
Újabb hamufelhő belépése várható viszont hétfőn 20 óra körül Győr-Moson-Sopron megye északnyugati csücskében. Ez azonban meteorológiai szempontból a repülést nem zavarja. A vulkán hétfői kibocsátásából származó hamufelhő a következő 3-4 napon belül nem éri el az országot, viszont az estétől/éjszakától újonnan kiáramló hamu a hét közepére ismételten elérheti Magyarországot.
Angol modell alapján dolgoznak
Vasárnap német légitársaságok bírálták a német légügyi hatóságokat, amelyek szerintük saját mérések nélkül, egy angol meteorológiai modellen alapuló számítások alapján zárták le a légteret. Magyarországon szintén nem folytat ilyen méréseket a meteorológiai szolgálat - mondta az [origo]-nak Sándor Valéria meteorológus, az OMSZ Repülésmeteorológiai és Veszélyjelző Osztályának vezetője.
Kattintson a fotóra és további képeket nézhet a vulkánkitörés okozta légiforgalmi helyzetről!
A meteorológus szerint a felszín közelében a környezetvédelmi felügyeletek mérik a légszennyezettséget, de nagy magasságokban - ahol a hamufelhő terjed - nincs ilyen mérés, mivel eddig nem is volt rá szükség. A meteorológiai léggömbökkel felbocsátott rádiószondák nem alkalmasak a szennyezettség mérésére, és bár korábban előfordult, hogy egy-egy kutatási periódus alatt mérték a szennyezettséget repülőkkel, jelenleg operatív módon - vagyis folyamatosan - nem történik ilyen. Az OMSZ-nek ez nem is tartozik a feladatai közé. A meteorológus azt mondta, hogy ők is az angol meteorológiai szolgálat modelljét használják, amely szerinte "a világ legjobb modellje", de nagy segítséget nyújtanak munkájukhoz a műholdképek is.
Sokat bukott a Malév
A hamufelhő miatt Magyarországon péntek este rendelték el a légtérzárat, amelyet vasárnap este enyhítettek azzal, hogy az alacsonyabb magasságokban repülő kisgépek repülését engedélyezték.
A légi korlátozások a Malévot is érzékenyen érintették, a társaság csütörtökön estétől 150 járatát törölte, összesen közel 25 ezer utast nem tudott elszállítani. Járatonként többmillió forint a bevételkiesés - közölte Hegedűs Ádám, a Malév szóvivője hétfőn. A földön maradt utasok döntő többségének van foglalása a törölt járat helyett másikra. A légtér feloldása után a Malév az eredeti menetrendnek megfelelően indítja a járatait, amelyek minden bizonnyal tele lesznek.
Ferihegyen csütörtök este óta, hétfő délig összesen 700 járatot töröltek, de a menetrendszerinti járatok újraindítása nem a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-n múlik - közölte Szilágyi Károly, a Budapest Airport szóvivője. A légtérzár miatt szinte a teljes Malév-flotta, valamint egyebek mellett a British Airways, a Lufthansa és az Alitalia egy-egy Airbus típusú gépe is a ferihegyi repülőtéren vesztegel. A Budapest Airportnak vannak tartalékai, így a repülőtéri személyzet felkészült a forgalom újraindítására, de az függ a légitársaságok személyzetének készenlététől, a célállomás fogadókészségétől és attól is, hogy az utasokat sikerül-e időben értesíteni a járat indításáról - mondta a BA szóvivő.
Erősít MÁV és a Volán
A Volánbusz Budapestről hétfőn egy járat helyett kettőt indított Londonba, és kedden is két járatot ütemeztek be, hogy bírjanak a légtérzár miatt megnövekedett utasforgalommal - közölte a társaság hétfőn. A légi közlekedés normalizálódásáig fenntartják rendkívüli intézkedéseiket, azaz több emberrel, esetenként meghosszabbított nyitva tartással üzemeltetik Budapesten a Népliget autóbusz állomás nemzetközi pénztárát.
A MÁV-START Zrt. hétfőn közölte, hogy jelentősen megnövekedett a nemzetközi vonatokon az utasok száma, ezért a különvonatot indítanak a budapesti Keleti pályaudvar és a bécsi Westbanhof között. A különvonat 12 óra 10 perckor indul a Keletiből, a belföldi forgalomban pótjegyet kell váltani rá, amit a kalauznál pótdíj nélkül lehet megtenni.
Közel a duplájára nőtt az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) utasforgalma Magyarország irányába, illetve Magyarország felől az elmúlt napokban a légtérzárlat miatt - közölte a társaság. A legnagyobb forgalmat a német viszonylatban bonyolítja az ÖBB, oda a rendkívüli helyzetben számos különvonatot indítottak, Magyarország felé erre még nem volt szükség. A szóvivő ennek ellenére azt tanácsolta, hogy az utazók foglaljanak maguknak előre jegyet.