Elvileg idén jár le az a 2006-ban megkötött szerződés, amelynek értelmében elfoglalhatta a ferihegyi taxis drosztokat a Zóna Taxi konzorcium. A Zóna egy pályázaton nyerte el a reptéri taxis szolgáltatás kizárólagos jogát. Ez azt jelenti, hogy más taxis társaságok autói csak rendelésre vehetnek fel utasokat a reptéren.
A 2006-os pályázati kiírás szerint a Budapest Airport és a Zóna Taxi 4+1 évre köti meg egymással a szolgáltatási szerződést. "A szolgáltatási szerződés időbeli hatálya: 4 év, mely további egy évvel, a BA egyoldalú nyilatkozatával meghosszabbítható" - olvasható a pályázati dokumentáció egyik mellékletében. (A pályázati kiírás a hallotaxi.hu oldalon, itt megtalálható.)
Az [origo] a BA kommunikációs vezetőjénél, Hardy Mihálynál érdeklődött a szerződésről és arról, hogy mi lesz a reptéri taxis szolgáltatás sorsa, kiír-e a reptér új pályázatot, vagy folytatja az együttműködést a Zóna Taxival. Először azt a választ kaptuk, hogy a szerződés öt évre szól, 2011-ben jár le, emiatt "a jövőt firtató kérdésekre még korai lenne válaszolni". Az [origo] ezután újra megkereste a BA-t. Arról érdeklődtünk, hogy ezek szerint a BA automatikusan meghosszabbította-e a Zóna szerződését, és ha igen, mi volt ennek az oka. Kérdéseinkre - melyeket április 2-án, még húsvét előtt küldtünk - Hardy Mihály eddig nem válaszolt. Hardyt kerestük levélben, és több mint féltucatszor telefonon is, minden alkalommal időhiányra hivatkozott, majd nem jelentkezett.
Kérdéseinkkel hétfőn a Zóna Taxit is megkerestük. A cég vezérigazgatója, Tóth György annyit közölt, hogy a szolgáltatási szerződés üzleti titok. "E titok körön belül mindössze annyiban áll módunkban tájékoztatást adni, hogy szerződésünk nem 2010-ben jár le" - tette hozzá.
Havi 40 ezer fuvar
A reptéri taxizás megszervezése óriási üzlet: havonta több tízezezer - a Zóna Taxi 2006-os becslése szerint 40 ezer - utasról van szó, akik jelentős része nem rendelt taxit, hanem az alkalmi szolgáltatást veszi igénybe, vagyis a Zóna Taxival utazik. A Zóna Taxi 2006-ban versenytársainál - a legnagyobb budapesti taxiscégeknél - jóval alacsonyabb árakat ajánlva nyerte el a reptéri taxizásra kiírt pályázatot.
A vesztesek az eredmény kihirdetése után tiltakoztak, mondván, a győztes képtelen lesz megfelelni a pályázati kiírásban szereplő követelményeknek - amelyek több fejlesztésre, új autók beszerzésére kötelezték a nyertest -, és ilyen alacsony árakon nem lehet tisztességes szolgáltatást nyújtani. A Zóna Taxi szóvivője, Veres István 2006-ban maga is elismerte, hogy 2008-ig veszteséges működésre számítanak.
A Zóna Taxi később a BA engedélyével többször árat emelt, előfordult, hogy egyes zónákba csaknem húsz százalékkal drágultak a fuvarok, így viszonylag gyorsan elvesztette relatív árelőnyét. A fővárost négy zónára osztották, a rendszer szerint a távolabbi kerületekbe drágábban, a közeli helyekre olcsóbban fuvaroznak. 2006-ban a négy zónába még a következő árakon szállított utasokat a cég: 2900, 3500, 3600, illetve 3600 forint. Jelenleg az árszabás szerint az egyes zónákba 3600, 5200, 5400, illetve 5800 forintért mennek el a Zóna Taxi autói.
A BA a korábbi, időnként kerékkiszúrásokkal és ökölcsatákkal tarkított reptéri állapotokat igyekezett orvosolni azzal, hogy egy cég kezébe adta az alkalmi fuvarok lebonyolításának jogát, és a Zóna győzelmét főként annak baráti áraival indokolta. Később viszont az áremelésekre és a szolgáltatás hiányosságaira vonatkozó kifogásokra már úgy reagált a reptér, hogy "a Budapest Airport szerint a ferihegyi repülőtéren nem az ár a legfontosabb szempont, hanem a szolgáltatás minősége, és ebben Európa élvonalához tartozik Magyarország". A BA többször úgy nyilatkozott, hogy alapvetően elégedett a Zóna szolgáltatásaival.