"Teljes telefon-, gépkocsi- és bútorbeszerzés és csere stop" - ezt a három terméket tartotta fontosnak kiemelni Orbán Viktor miniszterelnök, amikor keddi parlamenti felszólalásában az állami kiadások lefaragásáról beszélt. Egyéb konkrétumokat nem is árult arról, miből jönne össze a kormány által remélt 120 milliárdos megtakarítás, csak azt mondta: költségstopot rendelnek el, illetve felülvizsgálják a tárcák és állami alapok kiadásait és a külső megbízásait.
A telefonok, bútorok és autók beszerzését a Fidesz már ellenzéki pártként is sokszor bírálta. Azt állították, hogy a szocialista kormány fölösleges luxuskiadásokra költ, miközben más területeken megszorításokat vezet be. Varga Mihály jelenlegi miniszterelnökségi államtitkár például tavaly októberben, a költségvetés vitájában amiatt bírálta a kormányt, mert 12 milliárd forintot tervezett be a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) számára. "Ide tartoznak az irodabútor-beszerzések" - mondta Varga, szembeállítva ezt a tételt a gyermekétkeztetés támogatásának csökkentésével.
"A brutális megszorítások idején, a gazdasági válság kellős közepette luxuskiadásokkal foglalkozni, és emellett különböző megszorító intézkedésekről szónokolni, több mint pofátlanság" - mondta tavaly januárban a Pénzügyminisztérium épülete előtt a fideszes Koszorús László képviselő, miután kiderült, hogy Veres János akkori pénzügyminiszternek 14 millió forinttért vettek egy új Audi A6-ost, államtitkára pedig 8 millióért kapott új kocsit.
Mindent egy helyről
A minisztériumok és a hozzájuk kapcsolódó intézmények működéséhez szükséges beszerzéseket az előző és a mostani kormányzati struktúrában is a KSZF bonyolítja le. A változás csupán annyi, hogy a főigazgatóság, a megszűnt Miniszterelnöki Hivatal helyett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) felügyelete alá került. Ez a szervezet biztosítja a központi szerveknek az informatikai és telekommunikációs szolgáltatásokat, üzemelteti a gépjárműveket. Ez lehetőséget ad arra, hogy az állam jelentős kedvezményeket kapjon: az [origo] Autó rovatának munkatársai szerint például a gépkocsik jóval olcsóbbak, mint a szalonokban.
A főigazgatóság általában keretszerződéseket köt különböző termékek beszerzésére. Ezeknek a termékeknek a listáját a KSZF közzéteszi, ha pedig egy kormányzati intézménynek szüksége van valamire, akkor ebből a listából választhatja ki például a telefonkészüléket vagy az előfizetést, de a saját költségvetési keretéből kell kifizetnie. Az tehát, ha a KSZF lebonyolít egy 7 milliárdos, irodabútorra vonatkozó közbeszerzést, nem jelenti automatikusan, hogy ezt az összeget el is költik székekre és asztalokra.
Nem lesz nagy összeg
A KSZF honlapján közzétett adatok szerint a minisztériumok tavaly több mint 400 autót használtak - a pontos szám hónapról hónapra változik -, amelyeknek fenntartási költsége havonta mintegy 65 millió, vagyis évente 780 millió forint. A főigazgatóság által kezelt járművek átlagéletkora több mint hat év, átlagosan 150 ezer kilométert futottak. A kocsiknak csak kis részét használják "jogszabályi felhatalmazás alapján" (ezek az állami vezetők autói), a döntő többsége a napi hivatali munkához kell.
A KSZF-nél a nyilvántartás szerint mintegy 400 kiadott mobiltelefon van, ezeknek költségeiből havonta 800 ezer forintot fizet a főigazgatóság. A megszűnt Miniszterelnöki Hivatalban 320 mobiltelefon volt, ami havonta 1,6 millió forintba került. A KSZF-nek 2008-tól 2012 májusáig érvényes, 6-6 milliárd forintos keretszerződése van mindhárom mobilszolgáltatóval. Ebből eddig a legtöbbet a Pannonnak fizették ki: több mint 747 millió forintot. A T-Mobile-nak 5,2 millió forintot fizettek, a Vodafone keretéből még egyáltalán nem használtak fel.
Kevesebb sofőr
Az Orbán-kormány egy csütörtökön megjelent rendelettel szabályozta az állami vezetőknek járó juttatásokat, így a szolgálati autók és telefonok kiadását is. A rendelet értelmében felső kategóriás autó és sofőr illeti meg a minisztereket, az államtitkárokat, vagyis mintegy 50 embert. Ez kevesebb, mint az előző ciklusban, amikor még a kormánybiztosoknak és a kormányhivatalok helyettes vezetőinek is járt sofőr.
A rendelet szerint állami autót (felső középkategóriásat) lehet adni a helyettes államtitkároknak, a kabinetfőnöknek, a kormánybiztosoknak, a kormányhivatalok vezető-helyetteseinek, a központi hivatalok, a közigazgatási hivatalok és a külképviseletek vezetőinek, de sofőr nekik már nem jár. A mobiltelefonok használatáról minden állami szerv maga készít belső szabályzatot, de az közigazgatási miniszternek is jóvá kell hagynia.
Korábban is spóroltak volna
Nem Orbán Viktor az első kormányfő, aki a minisztériumi autókon és telefonokon akar pénzt megtakarítani. 2008 őszén, a gazdasági válság kirobbanása után Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök is elrendelte, hogy le kell állítani a központi igazgatás összes autó-, telefon- és bútorbeszerzését. A Kormányszóvivői Iroda akkor azt közölte, hogy a megtakarítás érdekében a KSZF kizárólag a használhatatlanná vált - ahogy fogalmaztak, "például a totálkárosan sérült" - gépkocsikat pótolhatja (az akkori spórolási szándékokról itt olvashat).
Ezt a rendelkezést azonban nem tartották be, a minisztériumok különböző módszerekkel megkerülték a KSZF-et. Veres Jánosnak például a Pénzügyminisztérium alá tartozó Vám és Pénzügyőrség vette meg az új Audit. Állítólag a régi már nagyon elhasznált volt, a pénzügyőrség pedig egyéb autóbeszerzéseivel együtt jelentős árkedvezményt kapott. Nem sokkal később Molnár Csaba akkori közlekedési miniszter is új autót kapott. Ezt a minisztérium úgy oldotta meg, hogy nem vette meg az Audit, csak bérelte. Miután a hír kiszivárgott, Molnár lemondott a bérelt kocsiról.