A Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén egyhangúlag megszavazták a képviselők a budapesti szmogriadó-rendelet módosítását, amely lecseréli a jelenlegi, páros-páratlan rendszámokon alapuló rendszert. A módosítás értelmében a rendszám számjegyei helyett az autók környezetvédelmi tulajdonságai alapján dől majd el, hogy szmogriadó esetén melyik járműveket tiltják ki a budapesti utakról.
A tiltást vagy engedélyezést a módosított rendelet a rendszámtáblán található környezetvédelmi plakett színéhez köti: szmogriadó esetén a fekete és piros plakettel ellátott járművek közlekedését tilthatja meg a főpolgármester. Egy 2010 januárjában hatályba lépett minisztériumi rendelet alapján fekete plakettot kapnak a korszerűtlen, nem környezetbarát járművek, pirosat a szintén korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járművek, kék színű plakett jár a korszerű és környezetbarát járműveknek, zöld színűt pedig a kiemelten környezetbarát járművek kapnak.
A jelenleg sárga matricás autókat - mivel azok közlekedésének tilalmára nem tér ki a rendelet - lehet használni a riasztási fokozatban is, egészen addig, amíg a környezetvédelmi felülvizsgálat során nem kapnak az új rendszerbe illeszkedő matricát. A riasztási fokozatban bevezették azt az új szabályt is, hogy a főpolgármester kérheti a gépjárművek vezetőit: csökkentsék járművük haladási sebességét 20 kilométer per órával, kivéve ott, ahol 30 kilométer per óra vagy annál kisebb a megengedett legnagyobb sebesség. Erre elsősorban a téli időszakban lehet majd szükség. A szmogriadó-rendeletet megszegőkkel szemben 30 ezer forint bírság szabható ki.
A rendelet a Fővárosi Közlönyben való közzétételétől számított 15. napon lép hatályba, azaz várhatóan a hónap végén. A módosításról szóló előterjesztés már a közgyűlés előző, június 3-i ülésének napirendjén is szerepelt, de akkor a képviselők elhalasztották a megtárgyalását a felvetést ért kritika miatt. Az ötletet akkor közleményben bírálta a Levegő Munkacsoport nevű civil szervezet, mondván, helyes ugyan a megközelítés, hogy a rendszám számjegyei helyett, az autók környezetvédelmi tulajdonságai alapján tiltsák ki szmogriadó esetén a budapesti utakról a járműveket, de az új rendszer szerintük csupán a járművek elhanyagolható számát érintené.
Ezt a módosítás előterjesztője, Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes sem vitatta, de szerinte éppen azért éri meg a páros-páratlan rendszer lecserélése, mert így kevesebb autóst kell korlátozni, míg a környezeti haszon legalább ugyanakkora lenne, és az intézkedés arányosabbá válna, mert azokat korlátozná, akik járműveikkel nagyobb mértékben járultak hozzá a szennyezett állapothoz. A vitáról és a szmogriadó-rendelet módosításának előzményeiről részletesen korábbi cikkünkben, itt olvashat.