"Komoly valószínűséget adok annak, hogy az Alstommal kötött szerződés esetleges felbontásáról érdemben az önkormányzati választások után lesz döntés, mintha át szeretnék tolni a következő ülésszakra" - mondta az [origo]-nak György István, a Fővárosi Közgyűlés Fidesz-frakciójának vezetőhelyettese, aki a Fidesz várható győzelme esetén valószínűleg főpolgármester-helyettes lesz. A jelenlegi helyzetben valóban minden arra utal, hogy mind a mostani városvezetés, mind a választás egyértelmű esélyesének számító Fidesz, mind a metrókocsikat legyártó Alstom is szívesebben tárgyalna a metrókocsik sorsáról az október 3-i helyhatósági választások után.
Miután pénteken kiderült, hogy az Alstomnak - amellyel a 2-es és 4-es metróvonalak új szerelvényeinek legyártására szerződött a BKV - nem sikerült beszereznie a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a szerelvények közlekedéséhez szükséges engedélyt, 15 napja maradt arra, hogy fellebbezzen a döntés ellen. Amennyiben ezt megteszi, az NKH-nak 22 munkanapja lesz arra, hogy másodfokon döntsön a metrókocsik elleni kifogásairól.
A 22 napos határidő azonban az NKH sajtóosztályának közlése szerint könnyedén meghosszabbítható vagy felfüggeszthető például szakértők bevonása miatt, így könnyen elképzelhető, hogy csak az önkormányzati választások után hozzák meg a jogerős döntést. Az Alstom fellebbezése valószínűsíthető, ugyanis ennek hiányában Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes sajtóügyekkel foglalkozó munkatársa szerint elesnének a cég számára eddig átutalt mintegy 30 milliárd forinttól, illetve erre utal az is, hogy a cég kezdeményezett egy megbeszélést Tarlós Istvánnal, a Fidesz főplogármester-jelöltjével.
A Fidesz hajlana a kompromisszumra
A csütörtöki megbeszélésen Tarlós szabadsága miatt György István fog részt venni, aki azt mondta, egyelőre csak meghallgatják a francia cég képviselőit. György szerint a Fidesz nem érdekelt abban, hogy felbontsák a szerződést, de abban sem, hogy ilyen mértékű szállítási késések legyenek, emiatt - ha a jogi helyzet megengedi - hajlandóak lennének kompromisszumra, és "álláspontjukat folyamatosan korrekciónak vetik alá" az aktuális helyzettől függően.
"A mi mozgásterünk nem túl tág, jelenleg a hatóság asztalán pattog a labda, meg jobb is lenne, ha a politikusok minél távolabb tartanák magukat ettől a döntéstől" - jelentette ki György. Azt is mondta, örülnek annak, hogy az Alstom megkereste a Fideszt. Hozzátette, szerinte a legtisztább helyzet az lenne, ha a teljes legitimációjú új közgyűlés dönthetne a szerződés sorsáról.
A közgyűlés figyelmetlenül döntött
Ikvai-Szabó Imre sajtóval foglalkozó munkatársán keresztül azt üzente az [origo]-nak, hogy az új városvezetés dolga lesz a probléma megoldása, ha az Alstom fellebbez az NKH döntése miatt. A főpolgármester-helyettes szerint a közgyűlés nem vette teljesen figyelembe, hogy milyen kötelmek vannak az Alstommal kötött szerződésben, amikor júniusban határozatot hozott arról, hogy ha újabb gondok lesznek a metrókocsikkal, akkor kezdeményezi a szerződés felbontását. Ilyen az, hogy amennyiben bajok vannak a típusengedéllyel, akkor a szerződés értelmében vis major helyzet áll elő. Amennyiben ez hat hónapon belül nem változik meg (azaz a felek jóhiszemű törekvései ellenére sem sikerül az Alstomnak megszereznie a típusengedélyt), akkor bármely fél felmondhatja a szerződést, így a BKV valószínűleg elvesztené a korábban átutalt mintegy 30 milliárd forintos pénzösszeget - magyarázta Ikvai-Szabó munkatársa.
A régi szovjet és az új francia metrókocsi
Ikvai-Szabó munkatársa azt mondta, hogy jelenleg a BKV vizsgálja, milyen forgatókönyvek képzelhetők el a helyzet megoldására. Ezeket a tervezeteket a 15 napos fellebbezési határidő után, az augusztus 26-i közgyűlés előtt kell leadniuk, bár a BKV sajtóosztályának erről semmilyen információja nem volt. Ikvai-Szabó munkatársa szerint a közgyűlés csak abban az esetben tud döntést hozni a metrókocsikról augusztus 26-án, ha az Alstom nem fellebbez az NKH-nál. Mivel ez lesz az utolsó közgyűlés ebben a ciklusban, az Alstom fellebbezése esetén a közgyűlés már nem fog döntést hozni a választásokig.
Demszky Gábor hétfői nyilatkozata is azt sejteti, hogy a városvezetés a következő ülésszakra hagyná az Alstom-szerződés sorsát. Demszky hétfőn azt mondta az MTI szerint, hogy olyan megoldást akar, amelyet az ellenzék is támogat.
A 2006 májusában megkötött szerződés értelmében a BKV 65 milliárd forintért, 37 metrószerelvényt vásárolt a 2-es és az épülő 4-es metró részére. A 2-es metróra szánt 22 járművet 2008 májusától kellett volna leszállítani, de az első két kocsi csak nyolc hónappal később, 2009. január 28-án érkezett meg Budapestre. Az Alstom azzal magyarázta ezt, hogy késve, 2007 augusztusában kapta meg az úgynevezett előzetes típusengedélyt az NKH-tól, így csak ekkor tudta elkezdeni a prototípus gyártását. A BKV idén márciusban, június végéig adott határidőt az Alstomnak a végleges típusengedélyek megszerzésére. A határidő letelte után (július 3-án), a fővárosi közgyűlés július végéig tolta ki a végső határidőt, mivel az Alstom csak június 30-án adta be az NKH-hoz a szükséges dokumentációt. Az NKH július 30-án közölte, hogy nem adja meg a végleges típusengedélyt az Alstom 2-es metróvonalra szánt metrókocsijának.