Több közlekedési tárgyú törvényt is módosítana Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter, aki pénteken nyújtotta be erről szóló javaslatát az országgyűlésnek (a javaslat szövege itt érhető el).
Az egyik pont lehetővé tenné, hogy a buszokat és trolibuszokat a jövőben bekamerázzák a szolgáltatók, például a BKV. Ezt azzal indokolja a szöveg, hogy meg kell teremteni a törvényi feltételeket, hogy az autóbuszok épsége, a buszvezetők és az utasok élete, testi épsége és vagyontárgyainak védelme érdekében kamerás megfigyelést végezhessenek a busztársaságok.
A javaslat szerint a következő helyeken szerelhetnének fel kamerákat: az autóbuszállomáson, a közforgalom számára nyitva álló helyen, a megállóhelyen, valamint az autóbuszok, trolibuszok belterében. A szolgáltató a kamerákon keresztül megfigyelést folytathat, rögzítheti, és kezelheti a felvételeket. A szövegből kiderül az is, hogy a felvételeket felhasználás hiányában - például, ha azokat nem kéri be bíróság vagy más hatóság - 72 órával a felvétel készítése után meg kell semmisíteni.
Ehhez hasonlóan rendelkezik a javaslat a vonatok bekamerázásáról is. Megengedné a közforgalom számára nyitva álló helyen, a megállóhelyen, valamint a személyszállító vasúti járművek belterében kamerák felszerelését. Az indoklás szerint azért, mert "a személyszállító vasúti társaságok a járművek épségének és az utasok életének, testi épségének, poggyászainak és értékeinek védelme érdekében kamerákkal kívánják megfigyelni a járművek belsejét, amely gyakorlat Nyugat-Európában már régen meghonosodott".
Jóri András adatvédelmi biztos és Szabó Máté, az állampolgári jogok biztosa korábban több alkalommal is jelezte, adatvédelmi problémákat vet fel a buszok belterének a bekamerázása. Szabó szerint van arra lehetőség, hogy - a buszsofőrök beleegyezésével - a vezetőfülkéket bekamerázzák, de ez nem jelenti azt, hogy az utasforgalmat kellene vagy lehetne zárt láncú módon ellenőrizni. Jóri pedig csak olyan tereket engedne bekamerázni, amelyeket önkéntesen keresnek fel az utasok, vagyis kikerülhetők - a buszok belseje azonban nem tartozik ezek közé az ombudsman szerint.
Szigorítanák a szabálytalan útmenti reklámok büntetését
Fellegi javaslata ezeken kívül változtat az autóvezetők képzésének módján, és a közutak mentén jogsértően reklámozókkal szemben szigorúbb hatósági fellépést tesz lehetővé. "A módosítás lehetővé teszi a távoktatási módszernek a járművezetők és közúti közlekedési szakemberek képzésében való alkalmazását" - áll a szövegben, amely a reklámokról ezt írja: "A közutak mentén elhelyezett, a közlekedés biztonságát veszélyeztető táblák, jelzések hatékonyabb visszaszorítása érdekében szabályozni szükséges az 50 és 100 méterre elhelyezhető táblák méretét, továbbá a szankcionálás lehetőségét." Ezen kívül több ponton módosítja a javaslat a légiközlekedési törvényt, és a vasúti közlekedésről szóló jogszabályt is.